شما اینجا هستید: خانه » سوالات شما

سوالات شما

question-prt

در این قسمت پرسشهای مخاطبین گرامی پاسخ داده می شود

لطفا در نظرات این صفحه سوالات خود را مطرح نمائید

۱۹۶ نظر

  1. با عرض سلام
    پسری دارم ۴ ساله که از ۳ سالگی تشخیص اتیسم گرفته و با روش ABA به صورت ۶ روز در هفته و روزی ۳ ساعت از مرکز اتیسم تهران در حال درمان است، و هفته ای ۲ روز هم گفتار درمان دارد، البته پیشرفت زیاد داشته ولی من انتظار بیشتری داشتم، الان گفتار ۲-۳ کلمه ای دارد البته محدود و تقریبا تمام موارد حسی و کلیشه را کنترل کردیم و تماس چشمی دارد. پیش چندین روانشناس و روانپزشک رفتم و همه اتیسم (بعضی خفیف و بعضی متوسط) با عملکرد بالا تشخیص دادند. از لحاظ عضلانی و قدرت بدنی هم بسیار وضعیت خوبی دارد و میتونم بگم بهتر از هم سن و سالهاش. ولی از لحاظ درک مطلب و توجه کاملا مشکل داره.
    میخواستم سوال کنم که آیا احتمال دارد روش PRT تاثیر بهتری در روند رشد و پیشرفت پسر من داشته باشه یعنی آیا شما با افرادی مواجه شدید که مثلا به یک روش خیلی متفاوت از روش دیگر عکس العمل نشان دهند؟ یک مشکل بزرگ تامین هزینه های روش درمان ABA است که به خاطرش مجبورم تا دیروقت کار کنم و زمان کافی برای بازی و آموزش شخصی با پسرم را ندارم.
    یک سوال دیگر این که نظرتون در مورد انرژی درمانی چیست آیا تا به حال موردی دیدید که جواب گرفته باشد؟ ممنون
    از زحمات و زمانی که برای من و امثال من میگذارید سپاسگذارم، امیدوارم در درمان پسرم موفق باشم تا روزی من هم یافته هایم را در اختیار دیگران قرار دهم.

    • آقا کامران هیچ روشی معجزه نمی کنه ، در تمام روشها باید صبر و حوصله داشته باشید ، همین که فرزند تون  پیشرفت داره عالیه ، به نظرم ادامه بدید .

      من خودم به درمانهایی مثل انرژی درمانی در مورد اتیسم هیچ اعتقادی ندارم . حتی اگر از کسی هم بشنوم که موثر بوده  باورنمی کنم . 

  2. بچه های اوتیسم توی یک طیف خیلی گسترده هستن و به نظر من تا متخصص اون ها رو نبینه و باهاشون کار نکنه نمیتونه جواب دقیقی بده

  3. سرکار خانم فراهانی
    باسلام و عرض ادب
    من کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دارم و به تازگی در یک مرکز اتیسم مشغول به کار شدم. تعدادی از بچه های این مرکز علاوه بر اتیسم عقب ماندگی ذهنی هم دارند اما تعدادی دیگر صرفا اتیسم دارند و در بعضی موارد حافظه بالاتر از حد معمول دارند.خواستم از شما کمک بگیرم برای اینکه چطور میتونیم به این بچه ها کمک کنیم که استعدادشون شکوفا بشه.
    یکی از بچه ها که ۱۱ سالشه حافظه دیداری قوی داره.طوریکه هر چیزی رو که میبینه نقاشی اش را براحتی و بسرعت می کشد.حتی در نقاشی هایش حجم اجسام را هم میکشد!! یعنی بعضی از اشکال را بصورت حجم دار میکشد!تصاویر و عکس هاو منظره های واقعی و اشکال را با جزئیات آن میکشد و خیلی سریع هم اینکار را انجام میدهد.
    حالا میخواستم بدونم برای اینکه استعداد این بچه را در مسیر درست بکار بگیریم چه باید بکنیم؟اگر لازمه کتابی معرفی کنید یا وسیله ی خاصی برای کمک به کودک باید بگیریم و یا هر پیشنهاد ی که فکر میکنید برای کودک مثمرثمر خواهد بود لطفا بفرمایید.
    اگر که خواستید می توانم اسکن نقاشی هایش را برایتان بفرستم.
    پیشاپیش از لطف شما نهایت تشکر را دارم…

  4. مریم زرین آرا

    خانم فراهانی عزیز
    متاسفانه پسر خواهرم رو پیش روانپزشک بردن و گفتن اوتیسم از نوع شدید هست با توجه به اینکه الان ۱۹ ماهه است و اوتیسم شدید داره آ یا امکانش هست با آ موزش های کار و گفتاردرمانی بتونه در آ ینده به مدرسه عادی بره؟؟ یا اینکه احتمالش کم هست…. آ یا خودتون موردی رو دیدید که اوتیسم شدید باشه و بهبودی موثری داشته باشه؟
    ممنون از شما

  5. سلام خانم فراهانی
    کار درمان پسرم میگن پسرم یه کم به هم ریختگی حسی داره و یه سری ماساژها و تحریکات حسی رو روش شروع کردن
    ببخشید می خواستم بپرسم به هم ریختگی حسی قابل درمانه (چه تو طیف اوتیسم چه غیر طیف اوتیسم) یا فقط کاردرمان میتونه کنترل کردنش رو به بیمار یاد بده
    و یه سوال دیگه که مرکز کاردرمانی که پسرم رو میبرم خیلی شلوغه و فقط هفته ای دو تا نیم ساعت با پسرم کار میکنن ، ایا این کافیه؟
    می خواستم منو راهنمایی کنید که برای خواب شبانه پسرم باید چکار کنم ، اصلا دوست نداره شب بره به رختخواب ، من خودم احساس میکنم مشکل داره نمیدونم شایدم می خواد بازی کنه ولی مثلا دیشب دو ساعت گریه کرد تا خوابش برد
    ممنون بابت همه چیز

  6. ادرس وتلفن مرکزرومی خواستم

  7. با عرض سلام خدمت خانم فراهانی
    امروز کاردرمان دخترم مطلبی را گفت که شیر شتر بر گفتار و روابط اجتماعی کودکان اتیسم تاثیر میگذارد اگر درباره این موضوع اطلاعاتی دارین ممنون میشم در اختیار ما هم قرار دهید و سوال دومم توی مرکز درمانی اتیسم که دخترم را میبرم از روش آغوش درمانی هم استفاده میکنند به نظرتون مشکلی نداره برای دخترم با تشکر فراوان

    • با سلام
      اینجانب دکتر ولی نژاد محقق موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی مشهد و انجمن علمی شتر ایران میباشم و نتایج بررسی و تحقیقات در مورد اثر شیر شتر بر درمان بیماران مبتلا به اوتیسم را در سایت camelopedia.ir و camelmilk.ir آورده ام. شیر شتر تاثیر زیادی در بهبودی کودکان مبتلا به اوتیسم دارد. سال گذشته اثر شیر شتر در تعدادی از کودکان مبتلا به اوتیسم در شهر مشهد بررسی شد که نتایج بسیار خوبی داشت . جهت راهنمایی بیشتر میتوانید با انجمن علمی شتر ایران شماره تلفن ۳۸۴۱۶۶۳۷ – ۰۵۱ تماس بگیرید. با تشکر

  8. اضافه کنم که به نظرم ارتباط چشمی خوبی داره خیلی با محبت وقتی از دستش ناراحت میشم میگه مامان بخند تا نخندم راحت نمیشه.اخم کنم میفهمه. یک کم به بستن درهای باز حساسیت داره و به روشن و خاموش کردن چراغ. از تاریکی نمیترسه.از شانه زدن به موهاش خوشش نمیاد و گل سر فقط بیرون از خانه به سرش هست توی خونه به محض ورود بر میداره.زیاد گریه کنه بالا میاره.

  9. با عرض سلام و تشکر ، دختر من ۲ شهریور ، سه ساله میشه کارهایی رو که باید انجام میداده همه به موقع انجام داده هشت ماهگی مامان میگفت و من رو صدا میکرد واکنش داشت نسبت به اسمش . در یک سالگی چند کلمه میگفت .دقیقا روز تولدش برای رقصیدن یک حرکت آونگی انجام داد که هنوز با شنیدن موسیقی همین کار رو تکرار میکنه البته الان رقصیدن ببینه مثل اونا تقلید میکنه.از ابتدا بیقرار بود رفلاکس داشت و هنوز به شدت بد غذا یعنی وقتی ما میخوریم اون حالت تهوع بیدا میکنه به ندرت برای خوردن خودش اقدام میکنه.رفتارهای وسواس گونه داره به خیس شدن لباس،گذاشتن کفش در جا کفشی و….حتما باید روی رختخواب خودش بخوابه همه چیز سر جاش باشه .اگه بخوام اعتراف کنم زیاد تلویزیون دیده کمتر باهاش حرف زدم به کارتون بیش از حد علاقه داره تقلید میکنه وقتی داره میبینه اگه اتفاق دردناکی بیفته توی فیلم یا کارتون ناراحت میشه هیجان زده میشه….نه گفتن رو زود یاد گرفت و خوب استفاده میکنه ولی از بله آره یا سر تکان دادن بلد نیست استفاده کنه از من به تازگی استفاده میکنه خیلی وقتها حرفها رو اکو میکنه افعال رو جا به جا استفاده میکنه( البته کمی بهتر شده) از جملات محدود استفاده میکنه شلوغ زیاد بالا بایین میره بگم آهسته صحبت کن اصلا گوش نمیده ولی برو این و بیار این کار و بکن اون کار و بکن انجام میده .روابط اجتماعیش خوبه.برای بازی میخواد که من در کنارش باشم و تا حدی به نظرم تخیل هم داره در بازی هاش.در خواب دندان قروچه میکنه.رفتارهایی مثل حرص خوردن داره چیزی بخواد به دست نیاره سرش رو بجایی میزنه یا مثلا کنترل رو به سرش میزنه.برای از بوشک گرفتن زیاد اذیت نکرد.هم سن وسالاش خیلی در کلام ازش جلوتر هستن من واقعا تمام وقت نگران رفتارشم .فکر کنم علایمی از اتیسم داره من رو راهنمایی کنید که چه مسیری رو باید برای تشخیص طی کنم.

  10. با سلام خدمت خانم فراهانی عزیز
    جسارتا و با کسب اجازه از شما استاد محترم، می خواستم یه نکته ای رو که روانپزشک مرکز درمانی اوتیسم بوشهر بهم گفت و احساس میکنم گفتنش اینجا ضرر نداره رو خدمتتون عرض
    ایشون میگفتن دو چیز برای تشخیص بچه های اوتیسمی خیلی مهمه و حرف اول رو میزنه :
    ۱ – حرکات تکراری و کلیشه ای
    ۲ – واکنش نشون ندادن به حالات چهره والدین
    میگفت اگه بچه این دو علامت رو نداشته باشه و مخصوصا حالات چهره والدین رو متوجه بشه به احتمال قوی تو طیف اوتیسم نیست .
    باز ایشون هم مثل شما میگفت که باید معاینه کامل و دقیق صورت بگیره

  11. سلام من دخترم رو میبرم یک مرکز درمانی اوتیسم یکی از خدمات این مرکز بردن بچه ها به مهد کودک است با یک مربی خصوصی هفته ای ۲ بار معلم دخترم میگه توی مهد کودک خیلی خوب است و بچه های اونجا رو خیلی دوست داره ولی هنوز باهاشون بازی نمیکنه ولی توی مرکزدرمان اتیسم فوق اصلا بچه ها رو دوست نداره بعد از ۲ ماه ارزیابی گفتن هوش خیلی بالایی داره آموزش پذیری خیلی بالایی داره ولی دوست نداره چیزهایی رو که یاد داره به اشتراک بذاره در این مرکز کار درمانی گفتار درمانی بازی درمانی انجام میشود به نظرتون فقط مهد بره با یک مربی خصوصی بهتره یا در مرکز درمان اتیسم همین روال را ادامه بدهد دخترم حرکات تکراری اصلا نداره ممکن است از بچه های دیگه یاد بگیره اینجا هم گفتن اولویت کلام ممکن است اگر شروع کنه حرف زدن اکثر مشکلاتش حل بشه ممنون از اینکه سوالاتم رو جواب دادین

  12. با عرض سلام دخترم سه سال و دو ماه دارد که اوتیسم با طیف خفیف تشخیص داده شده است که دارای علائم زیر است:
    تقریبا ۲ ماه است شروع به کلمه گفتن کرده است حدود ۳۰ تا ۴۰ کلمه را تکرار میکند ولی نه در مواقع درخواست چیزی یا نیاز صدای ۳ حیوان را با گفتن نامش تقلید میکند ارتباط چشمی با پدر و مادر خوب است ولی با اطرافیان ضعیف رابطه عاطفی با من و پدرش عالی است بوس میکند کاملا در آغوش میگیرید مارا وقتی پدرش شب به خانه میاد خوشحالی خودش رو نشون میده و به بغل پدرش میپره فعالیت زیادی داره جدیدا وقتی دوست داره از خونه بره بیرون کفشهاشو میاره توی پوشیدن کفش و لباس خوب همکاری میکنه نسبت به اسمش واکنش نشون نمیده کارهای تکراری خیلی کم داره وقتی کوچیکتر بود خوشحال که میشد با دستهاش بال بال میزد ولی الان تقریبا دیگه این کارو نمیکنه ولی علاقه داره تعدادی اسباب بازی رو یک گوشه بچینه البته نه با نظم خاصی ولی دوست نداره کسی اونهارو بهم بریزه حمام و آب بازی رو خیلی دوست داره وقتی دچار ترس یا ظطراب میشه دستهاشو روی گوشش میذاره توی خونه دوست داره من یکسره کنارش باشم و بهش توجه کنم عاشق اینه که از صبح تا شب من باهاش بازی کنم یا باباش باهاش بازی کنه ولی این حس رو نسبت اعضای فامیل نداره با بچه ها بازی نمیکنه ولی بازی اونهارو نگاه میکنه و از خوشحالی اونها لذت میبره و میخنده پرخاشگری هم داره جدیدا وقتی بهش میگم کفشهای من رو پام کن پام میکنه البته مسلط نیست یا شونه میارم میگم موهامو شونه کن این کارو انجام میده نظر شما در مورد دخترم چیست یک دینا ممنون

    • سلام رؤیای عزیز
      من مکرر گفتم که بدون دیدن بچه واقعاً نمی شه تشخیصی روی او گذاشت . ولی در کل علامت خاصی نمی بینم به جز تاخیر کلامی و واکنش نداشتن به اسم خودش .
      مهم اینه که تشخیص هر چه باشه شما باید تمام تلاش تونو بکنید تا کلام ش راه بیفته . اولویت با کلام ه .

  13. با سلام خانم فراهانی، بچه ای که خاطره بدی از مهد کودک داره و الان از هرجایی که مثل مهد باشه از جمله مراکز آموزشی ترس شدید دارد برای از بین بردن ترسش چه کاری باید انجام داد. این کودک زیر ۳ سال است و به مدت ۱۰ ماه به مهد فرستاده می شده به دلیل شغل پدر و مادر . الان از هر مکانی که مثل مهد هست ترس شدید دارد و اصلا از پدر و مادرش در زمانی که به مرکز آموزشی آورده می شود جدا نمی شود. لطفا راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    • سلام زهرا جان
      خیلی تدریجی و با حوصله باید این کار انجام بشه . مادرش باید باهاش بره مهد کمی باهاش بمونه و بعد برای مدت کوتاهی بذاره تنها تو مهد بمونه و کم‌کم این زمان رو زیاد کنه .

  14. اسم شربتی که دکتر اشرفی برای پسرم نوشته nootropil pirasetam 20% هست
    ببخشید این شربت چه قدر میتونه تو روند جبران تاخیر موثر باشه ؟

  15. با سلام خدمت خانم فراهانی
    تهران که رفتیم دکتر اشرفی برای پسرم ازمایش متابولیک ، نوار مغز و MRI نوشت که ازمایش و نوار مغزش مشکلی نداش و علائم رشد فیزیکی و دور سرش هم خوب بود و تو نگاه اول که جوابای MRI رو خوندم تو اونم مشکلی نبود و همه چی نرمال بود ولی دکتر گفت یه سری آسیب های ریز تو عکساشه که بیشتر تو بچه هایی که نارس هستند دیده میشه و تاخیرش هم به احتمال زیاد به همین خاطره
    دکتر گفت تشنجش با ۳۰ میلی گرم قرص فنوباربیتالی که دکتر شهرمون داد کاملا کنترل شده و تو نوار مغزش هم تشنجی دیده نمیشد و میگفت این نوع تشنج های خفیف معمولا تا قبل از مدرسه رفع میشن ؛ ولی برای تاخیرش درمان دارویی وجود نداره و باید از طریق ورزش و کاردرمانی به بقیه بچه ها برسونیمش و یه شربت هم داد که میگفت میتونه برای جبران تاخیرش مفید باشه
    در مورد اوتیسم ازش پرسیدم که گفت هنوز برای تشخیص زوده و مشکل پسر شما چه تاخیر باشه و چه اوتیسم روش کار فرقی نمیکنه و درمان هر دوی اونا فقط ورزش و کاردرمانیه(قبلا شما هم گفته بودید)
    با سپاس فراوان

  16. با تشکر از راهنماییتون این بچه از نظر کلام، هیچ کلمه ای رو بیان نمی کنه و اصلا گفتار نداره و حتی از اشاره هم معمولا استفاده نمیکنه. مامانش می گفت اصلا از محیط هایی که شبیه مهد باشه خیلی می ترسه و وحشت داره و وابسته به پدر و مادرش هست. برای همین نمیتونه به مراکز آموزشی کودکان اتیسمی ببرد.

  17. با سلام ممنون خانم فراهانی، یه سوال دیگه چند روز پیش یک مادری مراجعه کرد به من و ازم راهنمایی می خواست بچش ۲و نیم سالش بود، و گفت من مشکوکم به اینکه بچم اتیسمه با وجود اینکه باهاش خیلی صحبت کردم و در مورد علائم و شرح حالی از بچش سوالتی پرسیدم ولی گفتم کار ما تشخیص نیست برای اینکه مطمئن بشه که بچش واقعا اتیسمه یا نه به چند متخصص ارجاعش دادم ولی گفت دوست نداره کسی متوجه بشه که بچش اتیسمه و نمیتونه این موضوع رو قبول کنه حالا از شما میخوام راهنماییم کنید که چطوری قانعش کنم که مراجعه کنه بچش در سنی هست که اگر تشخیص اتیسم داده بشه شاید بهبودی سریعتر بشه. از علایمش این بود که اصلا به اسمش واکنش نشون نمی داد و وقتی صداش میزدیم نگاه نمی کرد فقط راه می رفت واکنشی به مامان و باباش نشون نمی داد به وسایل بازی توجهی نداشت و مامانش می گفت چون شاغله از همون کوچکی یعنی ۶ ماهگی به مهد فرستاده شده و زیاد خانواده توجهی بهش نداشتند و یکی از کارهایی که انجام می داد این بود که مدادرنگی ها رو به صورت تکراری کنار هم میذاشت و مرتب می کرد.
    لطفا نظرتون رو در این زمینه بفرمایید
    با تشکر فراوان از راهنمایی شما

    • زهرا جان هر چند از کلامش چیزی نگفتی ولی این بچه همانطور که خودت میدونی مشکوک به اتیسم هست و باید ارزیابی بشه . حتما قانعش کن بره برای ارزیابی ، از سن طلایی آموزش براشون بگو و اینکه هر چه زودتر آموزش رو شروع کنن بهتر پیشرفت می کنه .

      قرباتت

  18. باسلام خدمت خانم فراهانی مطالب مفید وجالبی رو در سایت گذاشتین با اینکه من ۹ ماهه که در یک مرکز آموزشی در زمینه اتیسم کار می کنم ولی هنوز در اجرای PRT مشکل دارم اگر فیلمی در این زمینه در سایت قرار دهید یا بیشتر مرا راهنمایی کنید ممنون می شوم. معمولا می توانم از این روش برای بچه هایی که حتی یک کلمه را نمی توانند بیان کنم اجرا کنم ولی در خصوص کودکانی که می توانند جمله بگویند نمی توانم چگونه اجرا کنم اگر در این زمینه راهنمایییم بفرمایید متشکرم.

  19. با سلام مجدد
    خانم فراهانی عزیز
    ایشالا همیشه زندگیتون سرشار از آ رامش و سلامتی باشه.ممنون از پاسختون. میشه خواهش کنم یه کلینیک توانبخشی خیلی خوب برای تشخیص اوتیسم معرفی کنید. سپاسگزارم

  20. سلام مجدد خانم فراهانی

    ممنون از راهنمایی تون. اسم کتاب رو میشه بگین؟

    در مورد یوسف مشکلی که من دارم اینه که در برابر حرف زدن و تکرار کلمات خیلی مقاومت میکنه. مثلا قبلا بابا میگفت یا ددر به معنای بیرون رفتن. ولی دیروز کلی التماسش کردم و تمرین

    کردم که بهم بگه اون شی مورد علاقه رو بهش بدم. فقط بگه « بده » که امتناع میکنه. وقتی سه سالش بود کاردرمانها میگفتند گفتار براش زوده هنوز!!

    خیلی تو خودشه یا وقتی ازش میخوام شلوارشو خودش بپوشه اکثرا نق میزنه نمیدونم شاید من لوسش کردم. و تمرینهای شما رو هم دیدم. از چیزی نمی ترسه. فقط از موتوری های توی

    خیابون میترسه ولی بجای اینکه به من بچسبه بی هدف می دوه توی خیابون. با این حال سعی مو میکنم. باز هم ممنون.

    • راضیه جان کتاب رو من صفحه اول سایت معرفی کردم . اسمش جدید ترین روش درمان اتیسم هست .
      این حرف که کاردرمان می‌گه تو ۳ سالگی صحبت کردن براش زوده خیلی اشتباهه و متاسفانه اشتباه رایجی هم هست . ۳ سالگی دیر هم هست برای شروع .

  21. سلام خانم فراهانی عزیز

    چقدر خوشحالم که با سایت شما اشنا شدم. پسر من هم در طیف اتیسم قرار دارد الان ۵ ساله است . نسبت به قبل خیلی بهتر شده من از یک سالگی متوجه شدم که پسرم حتما مشکلی دارد چون نسبت به اسمش بی تفاوت بود و حرف نمیزد هرچند در ۱۶ ماهگی(دقیق یادم نیست چند ماهه بود) هر سوالی ازش می پرسیدیم می گفت نه! که اون نه رو هم بعدا کنار گذاشت .

    رفتیم مطب دکتر کیهانی دوست تعریفش را زیاد شنیده بودیم. اما متاسفانه این دکتر باتجربه و معروف با ان مطب شلوغ و… تشخیص داد پسرم، یوسف، سی پی دارد من هر چقدر سرچ میکردم و می خواندم می دیدم علائم یوسف به سی پی نمی خورد چون از لحاظ جسمی هیچ مشکلی نداشت حتی شش ماهگی چهار دست و پا میرفت و یکسالگی راه می رفت و..

    اما دکتر اصرار داشت که فقط به حرفهای من گوش بده و هیچ چیز دیگر سرچ نکن و نخون! البته بعد از یکسال که تحت نظر ایشون بود دکتر یوسف رو عوض کردم. پریمیدون و ریسپریدون می خورد. که دکتر جدیدش اقای دکتر اشرفی پریمیدون را به مرور قطع کرد و ریسپریدون را با دوز بیشتری ادامه داد .

    خلاصه من همیشه حسرت اون دو سالی رو میخورم که برای یوسف تشخیص درستی داده نشد و دائم دکترش براش ازمایش خون می نوشت و اصلا هم حرفی از کاردرمانی و گفتاردرمانی نمی زد. تا اینکه در سه سالگی بردمش یک مرکز توانبخشی

    اما واقعا وقتی نکات شما را خواندم دیدیم خیلی دقیقتر به موضوع اموزش بچه های اتیسم پرداختین. هرچند برخی از تمرینات شما با این مرکز که من یوسف رو میبرم مشترکه مثل بازی با پتو و..

    میخوام کمی راهنماییم کنین که چه تمریناتی با یوسف انجام بدم. یوسف جدیدا حدود ۴ ۵ ماهیه که سعی می کنه بفهمه من ازش چی می خوام وقتی می گم اونو بده سعی میکنه بفهمه چی رو ؟ ولی هنوز ضعیفه. به کارتون و بازی رایانه ای خیلی علاقه داره. گاهی فکر میکنم عمدا حرف نمیزنه. و تلفظ خیلی براش مشکله. مثلا به چونه میگه چوته و خیلی واضح هم نمیگه

    اعتماد به نفسش هم پایینه با اینکه بلده سی دی رو توی دستگاه بزاره و پلی کنه بازم گاهی از من می خواد و منم بهش میگم خودت بلدی و خودش میره انجام میده.

    خیلی اصوات بی معنی می سازه و همش انگار با صداهای نامفهوم با خودش حرف میزنه و گاهی مثل اینکه داره چیزی رو واسه خودش توضیح میده.

    ولی بچه ارومیه. به مجلات و عکسهای رنگی هم جدیدا علاقه نشون میده و با هم ادای اون نقاشی ها رو در میاریم مثلا این اقاهه داره فکر میکنه و دستمون رو می زاریم زیر چونه مون.
    تقلیدش جدیدا بهتر شده. اگه تمریناتی بهم بدین که بیشتر به دردش بخوره خیلی ممنونتون میشم. ضمنا یوسف مشکل لکسیتی یا نرمی مفاصل هم داره.

    سوال دیگه اینکه محدودیتهای تغذیه ای این بچه ها کدوم هاست؟

    یا علی
    یک دنیا ممنون

    • سلام راضیه جان
      من هم خوشحالم از آشنایی با شما .خیلی خوبه که شما زود متوجه مشکل پسرتون شدی ولی به قول خودت حیف شده که گفتار رو همون موقع شروع نکردی ولی بازم دیر نیست .
      راستش من چون آقا یوسف گل رو ندیدم نمی تونم بگم چه تمرین هایی براش مناسبه ، شما از تمرینهایی که تو سایت هست انتخاب کن . از کتابی هم که ترجمه کردم می تونی استفاده کنی ، تمرین زیاد داره .
      فقط یه نکته رو بگم ، تو روش PRT چون اولویت با گفتاره شما به جای اینکه بهش یاد بدی مثلا” CD رو خودش بذاره باید از همین موقیت برای گفتار استفاده کنی . اگر یوسف یاد بگیره خودش CD رو بذاره دیگه سراغ شما نمیاد و شما یک موقعیت خوب رو برای آموزش از دست دادی . تکنیک های کار رو هم که تو آموزشهاى PRT گفتم .
      موفق باشید

  22. با سلام و احترام
    خانم فراهانی عزیز

    پسر خواهرم ۱۸ ماه داره. هنوز هیچ کلمه ای نمیگه.ارتباط چشمی خیلی ضعیفی داره. به ندرت به صدازدن اسمش واکنش نشون میده.از ۱۴ ماهگی به تبلت و کارتون خیلی علاقه داشت و تبلت رو خیلی موقع ها می چرخوند یا خودش می چرخید البته الان چرخوندن تبلت از سرش افتاده و دیگه این کار رو انجام نمیده. ولی کلا از دیدن چرخش اسباب بازی لذت می بره. همش با خودشه. دستهاشو بعضی وقتها مخصوصا وقتی خوشحال و مشغوله تکون میده مثل حالت دست زدن فقط نزدیک و دور میکنه. آب و حمام واستخر رو خیلی دوست داره.
    میخواستم ببینم این با این نشانه ها میشه پی برد که این بچه تو طیف اوتیسم هست ؟؟ البته تو خانواده پدرش بچه هایی بودن که تو ۲ و ۳سالگی به حرف افتادن. و دیگه اینکه خواهرم و شوهرش آمریکا زندگی میکنن و تنها هستن و رفت وامد هم ندارن و این بچه همش تو خونه بوده و هم بازی هم نداشته…. البنه دیگه دارن میان ایران..بهترین راه تشخیص چیه؟ قدم اول که باید انجام بدن چه زمانی و چطور؟؟
    من خودم باردار هستم و استرس زیادی از این موضوع دارم…
    ممنون میشم اگه جواب منو بدید

    • سلام مریم خانوم گل و خاله مهربون
      مریم جان با این علائم نمی‌شه گفت حتماً اوتیسم داره ولی کاملاً مشکوک به اوتیسم هست و باید بررسی بشه . بخصوص تماس چشمی ضعیف و اینکه به صدا زدن اسم ش واکنش نشون نمی ده . این تنهائی ها و رفت و آمد نداشتن اوتیسم رو ایجاد نمی کنه ولی عامل تشدید کننده برای اوتیسم هست . قدم اول هم ارزیابی توسط متخصصین در زمنیه اوتیسم هست که معمولاً تو کلنیک های توانبخشى هستن .
      خودتم اصلا” نگران نباش عزیزم هیچ دلیلی برای نگرانی وجود نداره .
      قربانت

      • مریم زرین آرا

        با سلام مجدد
        خانم فراهانی عزیز
        متاسفانه پسر خواهرم رو پیش روانپزشک بردن و گفتن اوتیسم از نوع شدید هست با توجه به اینکه الان ۱۹ ماهه است و اوتیسم شدید داره آ یا امکانش هست با آ موزش های کار و گفتاردرمانی بتونه در آ ینده به مدرسه عادی بره؟؟ یا اینکه احتمالش کم هست…. آ یا خودتون موردی رو دیدید که اوتیسم شدید باشه و بهبودی موثری داشته باشه؟
        ممنون از شما

  23. بله خانم فراهانی عزیز
    من نکات طلایی شما رو بارها ریز به ریز خوندم
    پانزدهم همین ماه نوبت نورولوژیست اطفال با نامه متخصص مغز و اعصاب بوشهر به صورت اورژانسی از دکتر اشرفی برام گرفتن و تحقیق کردم میگن دکتر خوبیه ، از شما و همه ی کاربران محترم این سایت ملتمسانه می خوام برام دعا کنن
    نمیدونم با چه زبونی باید از زحمات شما تشکر کنم

  24. با سلام مجدد
    یه مرکز اوتیسم مجهز (البته برای شهر ما) جدیدا تو شهر ما باز شده که مدیریتش رو دکتر محمدرضا بحرانی (از سال ۶۳ مشغول کار با کودکان استثناییه و رییس دانشگاه پیام نور شهرمونه) بر عهده داره ، پسرم رو برای ارزیابی بردم اونجا که یه سری تست های عملی ازش گرفتن و چند صفحه پرسشنامه که میگفتن آزمون های استاندارده به ما دادن و ما به سوال هاشون جواب دادیم ذ. بعد از همه ارزیابی ها دیروز دکتر بحرانی به ما گفت که تو طیف اوتیسم نیست و مشکلش تاخیره و میگفت مریضایی داشته که به خاطر آسیب های مغزی که منجر به تشنج هم میشه تاخیر داشتن و علائم شبه اوتیسم و شبه بیش فعالی هم که یکی از اونا همون طور که خودتون بهتر میدونید عدم توجهه و با رفع اون آسیب مغزی و به علاوه اون تشنج تاخیرشون رو تونستن تا قبل از مدرسه جبران کنن و تاکید داشت به یه نورولوژیست اطفال برای مشخص شدن علت تشنج مراجعه کنیم .
    اسم و ادرس مرکز رو براتون مینویسم
    “خدمات مرکز اموزشی و توانبخشی اختلالات فراگیر رشد سلامت اندیشه”(بوشهر)
    http://salamatandisheh.ir/

    • سلام
      خوب خیلی خوبه که تا حدود زیادی مشکل رو پیدا کردید . یادم هست که من هم بهتون گفتم که فرزند شما اگر هم اتیسم داشته باشه نوع خیلی خفیف اش هست .
      بهرحال زیاد نگران نباشید .

  25. سلام خانم فراهانی عزیز
    پسرم دیروز یه ۱۰ تا ۲۰ ثانیه به یه جایی خیره شد و هرچی صداش میزدیم عکس العملی انجام نمیداد ، وقتی تو صورتش فوت کردم چشماش رو میبست و بدنش هم سفت یا شل نشد ولی احساس کردم “تشنجه”
    قبلانم ۳ یا ۴ بار ایجوری شده بود تا دیروز که خیلی نگران شدم و بردمش متخصص اطفال و تشخیص تشنج داد
    دکتر گفت بهتره ببریدش تهران برای تست های تکمیلی و “دکتر اشرفی” رو معرفی کرد
    ببخشید نظر شما در مورد دکتر اشرفی چیه؟
    پسرم تازگیا تو بعضی مواقع صدامون میزنه نه با اسم ولی بهمون نگاه میکنه و صدا از خودش در میاره
    به نظرتون تاخیرش به خاطر تشنجشه یا اینکه تشنجش میتونه نشونه اوتیسم باشه
    با تشکر مزاحم همیشگی

    • سلام آقا مرتضی
      تاخیرش به خاطر تشنج نیست ، تشنج گاهی همراه ا تیسم دیده می شه . مخصوصاً این تشنج های ریز که در بعضی از بچه‌ها ى دارای اتیسم هم ناشناخته می مونه . ولی نگران نباشید با دارو کنترل می شه . دکتر اشرفی رو هم نمی‌شناسم .

  26. سلام ..
    وقت بخیر ..
    ی سوال داشتم ..
    شما راجع به تشخیص اوتیسم به کمک بزاق دهان چیزی شنیدید؟
    تو ایران آمار ابتلا به این بیماری چقدره ؟
    ممنون..

    • سلام نادیا جان

      بله در حد یه تحقیق هست که روی پروتئینهای بزاق دهان صورت گرفته که گقته شده در افراد مبتلا ۹ پروتئین بیشتر و ۳ پروتئین کمتر وجود دارد یا اصلا وجود ندارد .

      در مورد آمار واقعا آمار درستی در ایران وجود نداره ، چیزی که گفته می شه ۱۰۰ هزار نفره ولی با توجه به آمار ۱ در ۸۸ می شه حدس زد که باید خیلی بیشتر از این باشه .

  27. سلام خانم فراهانی
    ببخشید که این قد مزاحمتون میشم
    دیشب پسرم رو بردم آزمایشگاه و آزمایش خون ازش گرفتن و معلوم شد که کمبود آهن داره
    میشه گفت تاخیر پسرم تو یادگیریش از کمبود آهنه ؟
    بازم ممنون

  28. با سلام و خسته نباشید خدمت خانم فراهانی عزیز

    میشه برام توضیح بدید منظور از حرکات کلیشه ای چیه ؟ پسر من وقتی دوتا اسباب بازی بهش میدم یا دو تا موبایل یا دو تا کنترل، اونا رو میگیره و میزنه به هم و یه صدای کشیده از خودش در میاره (مثل هااااااااااااااا) ولی ادامه دار نیست یا میره میزنه به در الومنیومی حمام یا بخاری یا … ولی ادامه دار نیست و میره سراغ بقیه اسباب بازیاش
    خیلی کم هم پیش میاد (مثلا دو سه روزی یک بار ) دوست داره با دستای ما دست بزنه و وقتی می خوایم با دستای خودش دست بزنیم دوست نداره و نمیزاره ، تو ماشینم که صندلی جلو میشینه همش میخواد نگاه جای کمربند ایمنی کنه و تو این کارش خیلی اصرار داره
    جدیدا هم اشیا رو دوست داره از زاویه های مختلف نگاه کنه ولی این هم زیاد نیست ولی منو نگران میکنه
    راستش میترسم مربی ABA که داره نتونه کمک زیادی بهش کنه چون دیشب میگفت دیشب به پسرم مکعب داده و پسرم ازش گرفته و ما بهش گفتیم این کار رو خیلی وقته انجام میده ولی اون میگفت این کار رو با من انجام بده یعنی داره با من ارتباط برقرار میکنه ، آیا صحبتش درسته؟
    راستی یه دو روزیه که کامل اومده روی کف پا و قدماشم روی کف پا برمیداره ، در این مورد و تنهایی تا یه دقیقه می ایسته
    با تشکر از زحمات فراوانتان

    • سلام آقا مرتضی
      حرکات کلیشه ای یک سری حرکات تکرار شونده است ، اعم از حرکات بدن مثل بال بال زدن ، حرکات گهواره ای بدن ، بازی با انگشتان یا تکرار بعضی کلمات یا عبارات خاص هستش .فکر می کنم مربی پسرتون هم درست گفتن در مورد ایجاد ارتباط .

  29. با سلام خدمت شما خانم فراهانی عزیز و تشکر بابت وبلاگ مفیدتون و سپاس بابت وقتی که برای پاسخ به سوالات میزارید.میخواستم راجع به وضعیت دخترم باهاتون صحبت کنم اما دیدم در قالب پیام نمیگنجه.اگه صلاح مییدونید شمارتون رو در اختیارم بزارید که باهاتون تماس بگیرم..ممنون و سپاسگزارم..

  30. سرکار خانم فراهانی
    با سلام و عرض تبریک به مناسبت سال نو
    بنده یک دختر سه ساله دارم که متاسفانه نشانه هایی از اوتیسم تو اون می بینم البته هنوز تشخیص اوتیسم نگرفته و دارم سعی می کنم بعد از تعطیلات عید ببرمش تهران چون اینجا تو شهرستان به نظرم هیچ کس تخصص این کار رو نداره ،من چند روز هست با وبسایت شما آشنا شدم ، و دیدم که خیلی با دقت و حوصله وقت میزارید و به سوالها جواب می دید ، این موضوع تو این دوره و زمونه که انساندوستی بسیار کمرنگ شده جای تقدیر و تشکر داره ،
    نشونه های دختر من :
    ۱-گفتار بسیار ضعیف (هیچ چیزی رو که بهش احتیاج داره نمیگه نه آب و نه غذا و نه هیچ چیز دیگه ، مامان و بابا نمیگه ، در حد سه ماه گذشته یه کم توجه بیشتری به این موضوع کردیم مثلا من اسم چیزای مختلف رو با تصویرشون با صدای خودم تو یه فایل تصویری گذاشتم که خیلی علاقه نشون داد و شصت هفتاد درصدش رو (حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه و کلمه ترکیبی ) یاد گرفت و میگه مثلا الان تا عکس من رو از تلویزیون می بینه میگه بابا ، یا مثلا کفش قرمز … ولی هنوز صدام نمیکنه) یه دو تا شعر کوتاه هم یاد گرفته که دست و پا شکسته می خونه اعضا بدنش رو هم یاد گرفته و نشون میده (همه اینها در عرض چند ماه گذشته)
    ۲-بی توجهی مثلا در ۵۰ درصد مواقع : موقعی که از در میام بلافاصله تا صداش می کنم می دوه بغلم و با دویدن دور اتاق و سر و صدا در آوردن خندیدن خوشحالی می کنه ولی در حالت عادی اگه مشغول کاری باشه و صداش کنی نیمی از مواقع توجه نمیکنه
    ۳-یه سری حرکات هم داره که من فکر میکنم کلیشه ای هست : کوچکتر که بود خیلی عادت داشت جورابش رو به حالت بالا و پاییین و با یه ظرفت خاص تکون بده ، یه مدته این کار رو با تکه های کاغذ ، فلش کارتها و اشیا انجام می ده البته به اینصورت که مثلا اگه سی چهل تا فلش کارت جلوش بریزی دونه دونه تکونشون می ده و زمین میزاره و اسم بعضیهاش رو هم میگه یا مثلا درب یخچال رو اشاره میکنه براش باز کنیم میوه ها رو بیرون می ریزه یکی یکی تکونشون میده و اسماشون رو میگه
    ۴-یه مقدار بی قرار تر از بچه های دیگه هست و احساس می کنم بیشتر از بچه های دیگه گریه میکنه (البته این نظر شخصی من و مادرشه)
    ۵-به جز چند دستور ساده مثل اینکه پاهاش رو دراز کنه یا بشینه دستوری رو انجام نمیده
    ۶-ساعات خواب و بیداریش بی برنامه هست اکثر موقع ها ۲ شب میخوابه تا ۱ و ۲ بعد از ظهر و صبح ها به شدت علاقه داره بخوابه
    به جز موارد بالا من نشونه دیگه ای توش نمی بینم
    مجدد معذرت میخوام که وقت گرانبهاتون رو گرفتم حالا یه چند تا سوال داشتم :
    ۱-با توجه به موارد بالا تشخیص شما چیه؟
    ۲-یه سری شرایط داشتیم که دختر من تحت اون شرایط بزرگ شده از جمله دوری من از خانواده بدلیل شرایط کاری ، تنهایی مستمر دخترم بدلیل اینکه تو فامیل همسالش رو نداریم و خانم بنده هم خیلی رفت و آمدی با بقیه نمیکنه ، یکی یکدونه بودن بچه و تحت توجه شدید قرار دادنش به طوری تواین سه سال کوچکترین برخوردی با دخترم نکردیم و نه گذاشتیم کسی این کار رو انجام بده … شما فکر می کنید این میتونه این موارد دلیلش باشه و باعث تشخیص اشتباه بشه؟
    ۳-برای رفع اون کارهای کلیشه ای که شرح دادم و تنظیم ساعات خوابش شما چه راهکاری رو پیش بینی میکنید؟
    ۴-برای تشخیص تو تهران شخص خاصی رو پیشنهاد میدید؟ خودم دکتر کتایون خوشابی ، دکتر پور اعتماد ، دکتر پیشیاره و دکتر نسرین امیری مد نظرم هست.
    ۵-در صورتی که تشخیص اوتیسم داده بشه شما چه مرکزی رو برای درمان توصیه می کنید؟
    خیلی متشکرم که وقت میزارید.

    • آقای کیان عزیز ببخشید که کمی دیر پاسخ می دم
      درسته که بعضی از نشانه هایی که اشاره کردید از نشانه‌های ا تیسم هست ولی واقعاً تشخیص گذاشتن بدون دیدن بچه بسیار خطاست . 
      اینکه در چند ماه گذشته ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه یاد گرفته خیلی عالیه . بادگیری بچه‌هایى که اتیسم دارن اصلا” با این سرعت نیست .
      توجهش به نظرم نسبتاً خوبه  – ولی در مورد تماس چشمی اش هم حتما” بگید به من ، هم تماس چشمی ش با شما و هم با غریبه‌ها . 

       

      اون رفتارها رو هم نمی تونم بگم کلیشه است . اگر واقعاً زیاد یه رفتار رو تکرار کنه و تقریباً همیشه به شکل ثابتی انجام بده ، می‌شه گفت کلیشه است . برای رفع همون رفتاری که فرزند تون داره یه راهش این ه که  وارد بازی ش بشید و همون کارها رو انجام بدید   و بعد حین بازی مسیر و شکل بازی را تغییر بدید . 

      برای تنظیم خواب اول باید یه تغذیه او توجه کنید ، از غروب به بعد مواد غذایی انرژی زا بهش ندید ، اگر تلاشهاتون برای زود خوابوندنش نتیجه نداد با مشورت دکتر بهش ملاتونین بدید . ملاتونین خیلی خوب خواب روتنظیم می کنه و چون یه هورمون طبیعی بدن هست معمولا عواضی هم نداره .
      در مورد دکترهایی که فرمودید …. که اصلا نبرید ، با دکتر … هم موافق نیستم . ۲ تای دیگه رو نمی شناسم . 
      فعلا شما مراحل تشخیص رو جلو برو بازم صحبت می کنیم 
      موفق باشید
      • با سلام مجدد خدمت شما و ممنون از پاسختون
        من دخترم رو شهرستان و تهران پیش دو تا متخصص بردم و خوشبختانه هر دو تاشون گفتن که اوتیسم نیست با این حال هنوز هم خیلی نگرانم ، یکی از متخصص ها مشکل دخترم رو به هم ریختگی حسی (فکر کنم همون sid) اعلام کرد و براش ماساژ و بازی درمانی تجویز کرد ، در پاسخ به سوال شما هم باید بگم ارتباط چشمیش چه با من و مامانش و چه با غریبه ها عالی نیست ولی خوب هست یعنی در هفتاد هشتاد درصد مواقع ارتباط چشمیش خوبه ، از نظر سرعت یادگیری هم نظر شما درسته ، سرعت یادگیری کلماتش بسیار خوبه و اخیرا بعضی کلمه ها رو با یکبار گفتن ، تکرار میکنه ولی مشکل ما اینه که از کلماتی که بلده استفاده نمیکنه مثلا با اینکه آب رو بلده وقتی تشنه میشه نمیگه و ممکنه با گریه منظورش رو برسونه،در مورد ارتباط با همسالاش هم اینطوریه که مشکلی با اونا نداره ولی وارد بازیشون نمیشه،جسارتا میخواستم بپرسم زمانی که ایران تشریف آوردید امکان ویزیت براتون مقدوره و اینکه چطور میتونم باهاتون هماهنگ کنم؟ضمنا در مورد … و …. میشه بپرسم علت نظر منفی شما چیه؟ شخص دیگه ای رو پیشنهاد میدید؟ ببخشید که سرتون رو درد آوردم.

  31. با عرض سلام و وقت به خیر و تبریک سال نو
    میخواستم بدونم هفت گامprtکه راجع بهش نوشتین همون پروتکل این روش محسوب میشه و باید به ترتیب هر گام رو انجام داد یا فرقی ندره مثلا اول از گام سه شروع کنیم بعد گام یک اجرا بشه؟و اینکه اگه این هفت گام پروتکل نیستند پروتکل روشprtچیه؟
    من یه خواهشی از شما دارم که امیدوارم شما پای پر رویی من نذارید با توجه به اینکه در ایران دسترسی رایگان به بعضی مقالات full textنیست اگه شما یه لطفی به من بکنید و مقالات چند سال اخیر روش prt در اتیسم روبرای من ایمیل بکنید واقعا ممنونتون میشم.چون مقالاتی که fulltext شون موجوده به درد من نخوردن و مقاله هایی از جمله pivotal response treatment for autism و… که دقیقا همون چیزیه که من میخوام فقط abstractشون هست.
    باتشکرفراوان

  32. با سلام و تبریک سال نو به خانم فراهانی و عزیز
    خانم فراهانی عزیز نگرانی من در مورد پسرم به خاطر مطالعات زیادم در مورد روند رشد بچه ها بوده که میبینم خیلی از بقیه هم سن و سالاش عقب تره
    شما که خودتون استادید ، ولی به من حق بدید که نگران وضعیت فرزندم باشم
    من دارم روی روش prt جلسه اولش رو (نمیدونم کاملا درست یا غلط) رو پسرم تو خونه تمرین میکنمو الان دارم به یه نتیجه هایی میرسم ، و اگه میشه می خوام شما منو تو این تمرین کمک کنین
    الان بهش میگیم موبایل رو بده بابا یا مامان اول موبایل رو میده به اون کسی که نزدیک ترشه ولی اگه دوباره تکرار کنیم نه مثلا برو بده مامان اون موبایل رو میبره به مامانش میده(مطمئن نیستم ولی فکر کنم معنی مامان و بابا رو دیگه میدونه) یا برو موبایل رو بیار میره میاره(داره یه کم و به صورت ناقصاشاره ها رو متوجه میشه)
    یا به صلاح مربی aba (مربی ABA گفت مشکل پسر شما تاخیر تو روند رشده که میتونه برسه ولی اگه بزاریدش به حال خودش ممکنه بره تو فاز اوتیسم و این همونیه که شما تو توصیه های قبلیتون به من گفته بودید) که به ما گفت دستاش رو باهاش کار کنید بهش میگیم کو دستت یا سلام کن به تنهایی انجام نمیده ولی وقتی این کار رو با جلو بردن دستمون انجام میدیم اون باهامون دست میده یا دستاش و به تازگی پاهاش رو میاره بالا
    یا یکی دو روزه وقتی از خواب بیدار میشه یا مامانش لباس بیرونی میپوشه به سختی و حالت بهانه گیری میگه ماما یا مامان ولی در حالت عادی بهش میگیم بگو مامان نمیگه
    آیا به نظر شما پسر من معنی کلمه مامان یا دستت رو بده متوجه شده یا به صورت عادت یا اتفاق میگه مامان یا دست میده؟
    ما همین مامان رو ازش بپذیریم یا اول بزاریم مامان رو با اختیار و توجه کامل بگه بعد بریم سراغ کلمه بعد؟
    ببخشید خانم فراهانی ، خودو میدونم خیلی دارم مزاحم شما میشم و وقت باارزش شما رو میگیرم ، ولی میدونم که میدونید من چه حالی دارم …

    • سلام آقا مرتضی 
      من وقتی دارم به سؤالات شما جواب می دم ، دارم بهترین استفاده رو از وقتم می کنم . هیچ کاری برای  من لذت‌بخش تر از این نیست . پس ‘شما راحت باش .
      خیلی خوبه که با این جدیت با پسر گلت کار می کنى . همانطور که گفتم و مربیش هم به درستی گفته این بچه‌ها به خودی خود از محیط پیرامون شون زیاد چیزی یاد نمی گیرن و باید همه چیز رو بهشون آموزش داد .
      اینکه گفتید خودش کلمه مامان رو می گه خیلی مهمتر و پیشرفته تر از اینه که مامان رو تکرار کنه . پس حتماً معنی مامان رو می فهمه . و نیاز نیست شما منتظر بشید به کلمه رو کامل یاد بگیره بعد برید سراغ کلمه بعد . شما می تونید همزمان روی چندین کلمه کار کنید . وقتی مثالهای متعدد و بازیهای مختلف در مورد یک کلمه یا جمله داشته باشید ، به تدریج به مفاهیم کلی تر از آن جمله میرسه

      • من وقتی شما رو میبینم و داستان های شما و مطالعات بسیار عالی شما رو میبینم احساس میکنم دارم در حق پسرم کم کاری میکنم
        احساس میکنم همون قد که پسرم احتیاج به کمک داره من و همسرم به چند برابرش محتاجیم و نیاز به مشاوره و کمک داریم
        خانم فراهانی پسرم خیلی مهربونه ، وقتی بهش با خنده میگم بگو بابا یا چیز دیگه ای که معنیش رو متوجه نمیشه با خنده و ذوق بهم نگاه میکنه و سعی میکنه ضعفش رو با خنده مخفی کنه انگار خودشم نمیخواد قبول کنه که نمیتونه معنی کلمات ما رو بفهمه
        اگه بتونم و اجاره بدید e-mail شما رو داشته باشم دوست دارم بعضی از عکسای پسرم رو براتون بفرستم تا ببینید چقد بچه من مهربونه.

        • با عرض سلام و تبریک سال نو
          اگر امکانش باشه میخواستم از شما بخوام که اگر از منابع معتبر راجع به روش prtمطالبی در اختیار دارین برای من بفرستین.
          باتشکر فراوان

  33. سلام خانم فراهانی عزیز
    پسرم تو این چند روزه داره یه سری کارا رو تند تند یاد میگیره
    مثلا قبلا از جوجه میترسید ولی ۲ روز پیش جوجه جلوش گذاشتیم خوشش اومد و اونقد دنبالش کرد که بالاخره گرفتش یا یاد گرفت با نی
    ابمیوه بخوره و تازگی دوست داره بشقاب جلوش بزاریم تا خودش غذا بخوره
    قبلا وقتی از زیر پتو یا چادر صداش میزدیم متوجه نمیشد ولی دیروز میومد ما رو پیدا می کرد و غش غش می خندید و …
    ولی هنوز واژه ها و اسم اشیا رو متوجه نمیشه ( پسرم الان ۱۷ ماهشه )
    من یه جایی خوندم عدم فهم واژه نشونه عقب ماندگی ذهنی یا مشکل شنواییه ، تازگی بردمش شنوایی سنجی و مشکلی نداشت
    به نظر شما مشکل فهم واژه هاش نشونه اوتیسمه؟
    آیا بچه های اوتیسمی که از نظر من از لحاظ هوشی خیلیم با بقیه تفاوت ندارن و عقب مونده محسوب نمیشن یا در بعضی مواقع بالاترم هستن از لحاظ فهم واژه ها دچار مشکل هستن؟

    • سلام آقا مرتضی
      پسر شما سن کمی داره و توانایی هاش هم خوبه . مشکل فهم واژه‌ها می تونه نشانه او تیسم باشه و به نقص این افراد  در تئوری ذهن مربوط می شه .
      شما هم اینقدر زود در مورد بچه‌ تون قضاوت نکنید . اجازه بدید بزرگتر بشه . 

  34. باعرض سلام و وقت به خیر…
    برای من جای سوال است که روشPRTبرای کدام یک از بیماران اتیستیک استفاده میشود؟و اینکه معایب و اشکالات این روش چیست ؟
    باتشکرفراوان

    • سلام شکیبا ی عزیز
      روش PRT بیشتر برای سنین پائین مناسب است  و برای بچه هایی که آموزش گزیری دارند . 
      شاید بشه گفت  که  این روش به دلیل کودک محور بودنش که نمی تواند یک برنامه منظم از پیش تعیین شده داشته باشد کمی کار را دشوار می‌کند . من نقص دیگری نمی بینم .

  35. سلام دوباره
    پسرم چند سال هست حدود سه سال هست تحت نظر دکتر محولاتی هست تهران
    خودمون نیز شهرستان هستیم

    ایا به نظرتون دکترش را عوض کنیم

  36. خسته نباشید

    دو روز پیش پسر ما دارهاش را گذاشته رو بخاری و قوطی داروها داغ شده بود
    ازش استفاده نکردیم دیگه
    ایا میشه استفاده کرد از این داروها
    یا خیر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


3 × = هجده

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll To Top