شما اینجا هستید: خانه » سوالات شما

سوالات شما

question-prt

در این قسمت پرسشهای مخاطبین گرامی پاسخ داده می شود

لطفا در نظرات این صفحه سوالات خود را مطرح نمائید

۱۹۶ نظر

  1. باسلام و خسته نباشید خد مت شما

    پسر ما خیلی چیزها را حس میکنه توجه هم میکنی یه بار با یه نفر یه جای بره بعد چند ماه با شخصی دیگری بره براش توضیح میده که برای انجام کاری با این شخص اومدیم اینجا
    ۸سالشه پسر هم هست
    تنها مشکل ما این هست که هر شخصی بهش بگه بیا با هم بریم باهاش میره
    طرف براش مهم نیست
    اشنا باشه
    یا دوست یا دشمن
    اگر میشه لطفا راهنمای کنید
    با تشکر

    • بله متاسفانه مشکلاتى از این دست در این طیف زیاده و این بچه‌ها نیاز به مراقبت زیادی دارند . کار خاصی نمی شه کرد جز اینکه آموزش بدی که این کار و نکنن و منتظر بشیم بزرگ‌تر بشن و درک شون بالاتر بره .

  2. ببخشید صدیقه خانم من فک کردم شماره ای که تو سایته ماله همسرتونه ممکنه نبوده باشه به هرحال ببخشید

  3. سلام عزیزمی
    ایمیلتونو نتونستم تو سایت پیدا کنم در بخش ارتباط با ما شمارمو فرستادم نمیدونم فرستاده شد یا نه… اگه نیومد لطفا ایمیلتونو بدید براتون ایمیل کنم..یه شماره با کد ۹۱۲ در سایت هست که انگار مال شوهرتون اقای هاشمی هست که در وایبر بهشون گفتم که میخوام با شما صحبت کنم جوابی ندادن..
    صدیقه خانم با توجه به اینکه تصمیم گرفتیم برای درمان محمدصالح از شهرستان امل که الان هستیم به تهران بیایم و خونه اجاره کنیم به شدت به مشاوره نیاز دارم در شهرستانا متاسفانه مراکزی که هست مربیان تجربه و دانش کافی رو ندارن ازین جهت میخواستم کمکم کنین..

  4. سلام خانم فراهانی عزیز
    علاقه به وسایلی که چرخشی تو بچه من هست ولی نه در حد افراط ، مثلا در حد سه چهار دقیقه . به اسم و صدا کردنش واکنش نشون میده و از زمین خوردن میترسه ، چون وقتی حواسش نباشه میتونه تنهایی بایسته ولی تا بفهمه که کسی نگرفتتش سریع و با ترس میشینه . تو حواس پنچگانش چیز غیر طبیعی نبیمینم به غیر از اینکه وقتی مشغول یه کاری باشه سخت به اسم خودش واکنش نشون میده ، به مامانش خیلی وابستست و من و مادربزرگ و بابام و … خیلی دوست داره و عاشق بازی کردن با همسن و سالاشه ، بیشتر یادگیریش از ما و شناخت خیلی بدش روی واژه هاش خیلی ضعیفه ، کلمه ایم که بلد نیست بگه و اسم اشیا و چیزایی که باهاش کار میکنیم یاد نمیگیره
    شما فرمودید باید بچه رو به دقت دید تا متوجه بشی اوتیسم داره یا نه.
    ببخشید من کجا میتونم بیارمش تا ببینیدش؟

    • آقا مرتضی ما فعلاً ایران نیستیم ولی احتمال زیاد تابستون برمی‌گردیم . پسر شما اگر هم اوتیستیک باشه احتمالاً خفیفه و حتماً با آموزش های خاص به جا های خوبی می رسه . لازم نیست حتماً هم تهران ببرید . شما کدوم شهرستان هستید ؟

  5. مرسی از توجهتون…مرسی که این امکانو بهم دادین که باهاتون صحبت کنم …از طریق وایبر میتونم باهاتون تماس بگیرم ؟

  6. با سلام خدمت صدیقه خانم عزیز
    و تشکر بابت وقتی که برای این بچه ها صرف میکنین …ان شالا هم تو این دنیا هم اون دنیا عاقبت بخیر میشید دعای خیر همه ما همیشه با شماست!!!
    صدیقه خانم من برادری دارم که ۱۱ سالو ۸ ماهشه و خانواده ۲ ساله فهمیده اوتیسم داره و با مراجعه به ۲ تا روانپزشک اوتیسمو تایید کرده …رلی هنو درمانی صورت نگرفته تازگیا به مرکز به ارا بردمش و گفتن که اسپرگر داره ولی رفتاری که داداشم داره و براتون میگم ببینم تشخیص شما چیه چون با مطالعاتی که خودم داشتم به اسپرگر بودنش شک دارم …
    محمد صالح در تست سنجش ورود به مدرسه مرزی تشخیص داده شد ولی با اصرار پدرم به مدرسه عادی رفت و ۴ سال و کارنامه قبولی گرفت که کارنامه واقعی نبود و پدرم یا رابطه و پول کارنامه قبولیشو میگرفت و اینکه پدرم پزشک متخصص اطفاله و براش قبول بیماری بچش سخت بود محمد تو چهار سال ریاضی و حفظ کردنیش به شدت ضعیف بود ولی خواندن و نوشتنش در حد خوب بود به طور ذاتی و هیچ وقت علاقه ای به درس نشون نمیداد و به شدت شیطون و نافرمان بود و وابسته به مادرم بود و از خیلی چیزا می ترسید از حمام و دستشویی وقتی درش بسته باشه و تو مدرسه هم با گریه میگفت که بگید در کلاسش باز باشه … محمد تو یادگیری وقتی اعضای خانواده باهاش کار میکردن یادگیریش از بچه عادی ضعیفتر بود ولی املا و خواندنش خیلی خوب بود و امسال که کلاس پنجمه کلا از تکالبف زده شده همون مقدار کم که هر سال با زور انحام میدادو هم انجام نمیده و با توجه به ابنکه نشانه های بلوغ مثه رویش مو در اون پیدا شده یه سری رفتارای جدید امسال از خودش بروز میده الان ۵ ماهه از سال تحصیلیش میگذره و محمد ۳ ماهه هیچ تکالیفی حاضر نیست انجام بده و عادت کرده تا ساعت ۱۰ مدرسه باشه و بعد میاد لباسشو میندازه میره بیرون کنار مغازه های کوچه اینقدر می ایسته تا ساعت ۶ بعد میاد خونه یه شدت نافرمان و اگه خواسته هاش براورده نشه به شدت جیغ میکشه تا حدی که میره روی تراس خونه و تهدید میکنه که مثلا یه خواستش پول گرفتن برای خرید ساندویچ سوسیس بندریه اگه ندیم تهدید میکنه که خودشو از تراس میندازه پایین…و بدین ترتیب همیشه یا جیغ به خواسته هاش میرسه و محمد حس بویاییش به شدت قویه وبه هر کی پیشش میشینه میگه بو میدین هر جای جدیدی که میره مثلا مهمونی میگه خونتون بو میده ….راجه به کودکی محمد باید بگم که دیر یه حرف اومد و ۴و۵ سالگی تونست درست حرف بزنه و جمله بگه و به شدت دور خودش میچرخید تا حدی که بالای لبش به شوفاز خورد و پاره شد و به شدت هایپر اکتیو بود …اینکه مکالمه اش در سن ۴و۵ سالگی کامل شد بدون هیچ اموزشی میشه گفت اسپرگره؟
    علایم رفتارهای کلیشه ای و یکنواخت بودن کارای روز مرشو هم به شدت داره و الان درست صحبت میکنه ولی مثه یه بچه عادی نمیتونه جملات پشت هم زیاد بگه و حرف زدنش در حد سنش نیست و پایینتره
    خب صدیقه خانم با توجه به اینکه یادگیری محمد در ریاضی و درسای حفظی ضعیفه و خواندن و نوشتنش خوبه ایا اسپرگره ؟
    تو این سن که الان نزدیک ۱۲ سالشه پیشنهاد شما چیه برای رفتار درمانی ؟ روش prt که مراحلش تو سایته برای این سن میتوان بکار برد؟
    ایا مرکز ذهن زیبا بچه ۱۱ ساله رو قبول میکنه برای کار رفتار درمانی؟

    • سلام میترا جان ، خواهر مهربان

      اول این موضوع رو بگم که وضعیت اوتیسم در جامعه ما چقدر جای تأسف داره که حتی گاهی قشر تحصیل کرده اون انقدر دیر متوجه مشکل فرزندشون می شن . در مورد پدر شما که متخصص اطفال هستن شگفتی انسان بیشتر می شه .

      در مورد سؤال اصلی شما که آیا برادرتون آسپرگر هست با نه باید بگم که اولاً بدون مشاهده فرد نمی شه نظر داد و ثانیاً خیلی فرق نمی‌کنه که اوتیسم با شن یا آسپرگر . چون در تقسیم بندی جدید هر پنج گروه اختلالات رشدی رو در یک گروه طیف اوتیسم جا دادند و آنچه که از توضیحات شما برداشت می‌شه محمدصالح در طیف اوتیسم قرار دارند . و حتماً نیاز به آموزش انفرادی دارن . قرار گرفتن تو کلاس های شلوغ بچه‌های عادی هیچ کمکی بهش نمی‌کنه و فقط دل پدر و مادر رو راضی می‌کنه که بچه شون به مدرسه عادی می ره . اگر هم اصرار دارن که به مدرسه عادی بفرستن ، باید یه معلم سایه براش بگیرید . و تو خونه هم حتماً معلم خصوصی داشته باشه . علاوه بر این از CD های گاج برای آموزش استفاده کنید ، چون درسها رو به شکل بازی درآوردن و خیلی مناسبه برای  بچه های دارای اوتیسم . حتی اینکه می گید ریاضیش ضعیفه من شک دارم و احتمالاً به روش مناسبی آموزش ندیده .

      مورد بعدی اینکه گفتی تا ساعت ۶ کنار مغازه ها می ایسته ، این خیلی بد ه که مدت زمان طولانی بدون آموزش اونو رها کنید . حتماً معلم خصوصی براش بگیرید .

      اینکه با جیغ زدن به خواسته‌ها ش می رسه هم باید جلوش گرفته بشه که اونم مراحل خودشو داره.  

      میترا جان ضعیف بودن و قوی بودن تو یه موضوع درسی هم نشانه اوتیسم و آسپرگر دا شتن نیست چون بچه های این طیف استعدادهای مختلفی دارن ، مثلا” بعضی در ریاضی نابغه ان و بعضی خیلی ضعیف . یا در زمینه‌های هنری هم به همین شکل .

      روش PRT بیشتر برای سنین پائین کاربرد داره ولی بازم می تونه کمک کنه . ذهن زیبا بالای ۱۱ سال رو می پذیره .

      بازم اگه خواستی می تونیم تلفنی صحبت کنیم .

      موفق باشی عزیزم

  7. ببخشید مطلب دیگه که موقع خوشحالی دستاش رو به بالا و پایین تکون میده و موقعی که خوابش میاد با انگشتاش بازی میکنه
    بازی حلقه تو مخروط رو باهاش کا کردیم و یادم گرفت ولی بلد نیست منظم انجامشون بده،توپ بازی کردن رو هم ازمون یاد گرفت
    بازی با اسباب بازیاش رو فقط به این اندازه بلده که میزنه به هم یا بالا و پایینشون میکنه
    ماسه بازی و سرسره بازی و آب بازی کردن رو هم بلده و دوست داره و هر جا ببینه میشناسه

  8. سلام خانم فراهانی عزیز
    پسری ۱۹ ماهه دارم که رو نوک انگشتاش راه میره ولی نه به تنهایی البته تازگیا تو موقع نا خودآگاهش میره رو کف پا و بالا و پایین تخت و مبلم میره،به وسایل چرخشی از جمله پنکه و ماشین لباسشویی و چرخ روروک و … علاقه نشون میده،یادگیریش از ما خیلی بده ولی خودش داره یه چیزایی رو یاد میگیره،همه غذاها رو میخوره و به همه اسباب بازیهاش علاقه داره ولی بازی باهاشون رو بلد نیست،به اسم خودش و بعضی وقتا به اسم من و مامانش و معدود کلمات دیگه واکنش میده ولی تقریبا بقیه واژه ها رو متوجه نمیشه و یادم نمیگیره،بهش بگی سلام کن و دست بده دست میده،بده و بگیر بلده و تماس چشمی خوبی داره،به ابراز احساسات جواب میده و بچه مهربانی و شاد و خندون و پرتحرکه و با همسن و سالانشم رابطه خوبی داره ولی از لحاظ واژه شناسی و گفتار در حد صفره
    کار درمانی بردیمش گفتن لوس شده ولی من ایجور احساس نمیکنم،دکتر روانشناس کودک هم در حد ۱۰ دقیقه دیدش و گفت ۴ ماه دیگه بیارش احتمالا مشکوک به pdd هست البته تو اون موقع که دیدش حالش خوب نبود
    با قسمتای خاصی از اسباب اسباب بازیاش بازی میکنه و وقتی مشغول یه کاری باشه اگه صداش کنی متوجه نمیشه،دیشب لوبیا ریختم جلوش میتونست لوبیا رو با انگشت شصت و اشارش برداره،اولش بلد نبود ولی بعد از دو شه دقیقه یاد گرفت افراد دور و ورشم میشناسه
    آیا تشخیص شما اوتیسمه؟

    • سلام آقا مرتضی
      این دقت شما روی فرزند تون قابل تحسینه . خیلی از این علائمى که گفتید علائمی طبیعی در بچه‌های عادی است ولی به شکل افراطی و ادامه‌دار اون می تونه از نشانه‌های اوتیسم باشه. مثلا” روی پنجه راه رفتن تو یه سنی عادی است بخصوص در بچه هایی که فعالیت و انرژی بالایی دارند . ولی اگر ادامه پیدا کرد می شه علامت اوتیسم . یا علاقه به وسایلی که چرخش دارند در بچه‌های عادی هم هست ولی اگر افراطی بود و شدید نشانه اوتیسم است. اینکه به اسم خودش حساسه نشانه خوبی است ، چون بچه‌های دارای اوتیسم رو وقتی صدا کنید به سمت شما برنمی‌گردند .
      نشانه‌های اوتیسم از سن ۱۸ ماهگی کم کم بروز می کند ، پس از این به بعد بیشر دقت کنید . بخصوص روی حساسیت بالا یا پائین حواسش . مثلا” حساسیت بالا به صدا و نور یا حساسیت کم و بی توجهی . یا حساسیت حس لامسه که گاهی بچه دوست داره به شدت بغل ش کنی و فشارش بدی ولی بعضی بچه‌ها حتی لمس کردن آروم هم اذیتشون می‌کنه . در مورد حس چشایی هم که گفتید همه چیز رو خوب می خورد .
      یه علامت مهم دیگه تمایل اونها به تنهایی است و انجام بازیها و تکرار زیاد یک کار . به نظر من مهم ترین مداخله در سنین پائین برای بچه های مشکوک به اوتیسم اینه که اجازه ندیم تنها باشن و بازیهای یکنواخت و تکراری بکنن . حتماً با اونا بازی کنیم و اجازه ندیم تو دنیای خودشون فرو برن . بهرحال بچه اوتیسم داشته باشه یا نداشته باشه ، این کار براش بسیار مفیده .
      درکل بدون دیدن بچه واقعاً نمی شه در مورد وجود اوتیسم نظری داد . ولی با این علائم احتمال کمی هست که فرزند تون اوتیسم داشته باشه .

      • از راهنمایی خوب شما واقعا ممنونم،خدا خیرتون بده
        یکی دوستامون بچه ای داشت که همش جیغ میزد و پرخاشگر بود ولی پدر مادرش تو سن پایین (زیر ۲ سال ) تشخیص دادن و بردنش تهران زیر آموزش های ویژه و الان مدرسه عادی میره و فیلمش رو که دیدم خیلی قشنگ پیانو میزد،تازه مامانش میگه هنوزم راضی نیست
        به نظر شما اگه بچم اوتیسم باشه و من از الان برای بچم وقت بزارم و ببرمش تهران زیر آموزش های ویژه،میتونم پسرم رو مثل بچه های عادی ببینم

  9. با سلام و خسته نباشید آیا مکمل سولفورافن در ایران پیدا میشه؟

    • سلام آقا امیر
      تا اونجا که من خبر دارم ، تو ایران نیست . فعلاً که خود من نزدیک ۲ ماهه دارم به بپسرم این مکمل رو می‌دم و هیچ نتیجه‌ای ازش نگرفتم .

  10. مرسی از پاسخ شما خانم فراهانی
    بله،پسر من اتیسم عملکرد بالا هست

  11. سلام خانم فراهانی خسته نباشید مطالب مفید و کارسازی را از وب سایت شما دریافت کردم خیلی در این زمینه استفاده کردم
    اگر امکان دارد در مورد جلسه اول مختصر توضیحاتی بفرمایید
    موفق و سربلند باشید

    • صدیقه فراهانی

      سلام مریم جان
      احتمالاً منظور تون جلسه اول آموزش PRT هست . تو این جلسه در مورد کودک محور بودن در این روش توضیح دادم . شما از قسمت نوار مشکی بالاى صفحه برو تو بخش آموزش PRT همه جلسات رو میاره از جمله جلسه اول .بازم مشکلی بود در خدمتم .

  12. سلام
    من ۱۵ سالمه و طبق مطالعاتی که در این زمینه داشتم فکر میکنم که اسپرگر دارم.
    من نمی تونم رفتار های درستی نشون بدم به صورتی که واکنش هایی نشون میدم که مناسب شرایط نیست،دایما به صورت ناخوداگاه با همه مخالفت میکنم و سعی میکنم با دلایل علمی گفته هاشون رو نقد کنم و البته بعضی وقت ها با اینکه متوجهش میشم نمی تونم جلوش رو بگیرم،حتی وقتی امتحان های سخت دارم نمی تونم از فیزیک خوندن دست بردارم و فیزیک خوندن موجب شعف درونی من میشه،دایما تو رویا هستم به این معنا که حداقل ۱-۲ ساعت در شبانه روز یک جا دراز میکشم و میرم تو رویا و در شرایطی که دوست دارم زندگی میکنم،تقریبا هیچ دوستی ندارم و نمی تونم با هم سن هام کنار بیام یا دوست پیدا کنم ولی با بزرگسال ها حداقل برای مدت کوتاه به راحتی جوش میخورم،هرچه تلاش کردم نتونستم فوتبال یا والیبال یاد بگیرم یعنی نمی تونم مثلا توپ رو کنترل کنم یا از بازی کردنش لذت ببرم،کندم یعنی مثلا از زمانی که یکی بهم میگه یک کاری بکنم تا انجامش بدم کلی طول میکشه و در زمینه ی درسی هم، حتی حل سوالاتی که بهشون اشراف کامل دارم هم ازم کلی وقت میبره،وقتی کسی بهم اشاره میکنه نمی فهمم ، نمی تونم روی چیزی تمرکز کنم یا یکجا بشینم.
    به صورتی که حتی برای خودم هم عجیبه کوهنوردی رو دوست دارم و کوه رفتن باعث میشه حس بهتری داشته باشم ،وقتی نقاشی های بچگیم رو نگاه میکنم فقط کوه میکشیدم یا اشکال هندسی الان هم بخوام نقاشی بکشم فقط کوه میکشم.
    من به علت شرایط نمی تونم این موارد رو با خانواده و اطرافیانم در میون بذارم چون باور دارند من یک ادم نرمالم که فقط در تعاملات اجتماعی کمی ضعیفه
    احساس تنهایی میکنم.
    میخواستم ازتون راهنمایی بخوام که چطور میتونم با اطرافیان اصتکاک کمتری داشته باشم و بتونم کاری کنم که راضی بشن بدون اینکه خودم رنج بکشم.
    ایمیلم هم غلطه چون از فاش شدن هویتم واهمه دارم.

    • صدیقه فراهانی

      عزیز ۱۵ ساله ای که جنسیت ت رو هم نگفتی ، توضیحی که در مورد خودت دادی برام جالب بود.  شناخت خوبی از خودت داری ولی با این نشانه ها نمی شه گفت که شما آسپرگر داری . بعضی علائم شبیه افراد دارای آسپر گر هست ، که مهمترین ش عدم ارتباط با هم سن و سال های خودته . یا علاقه بیش از حد ت به یک موضوع ( فیزیک )  ، عدم تمرکز ت روی یک موضوع و رؤیاپردازیت . ولی یه علامت مهم دیگر آسپرگر ضعف در فهم جملات پیچیده است و ضعف در درک جوک ، ا ستعاره و کنایه است . و ضعف در تئوری ذهن یا ذهن خوانی . فکر می کنی تو این موارد ضعف داری ، یا تو بچه گیت داشتی ؟ 

      علامت دیگه مشکلات حسی هست . بیش حسی یا کم حسی . مثلا” بویایی قوی یا خیلی کند . شنوایی قوی . تو این موارد چی ؟ فکر می کنی مشکل داری ؟

    • من پسر هستم و طبق مطلاعاتی هم که تا کنون داشتم مغز انواع مونث و مذکر انسان تفاوت های ساختاری ندارند و فکر نمی کردم بتونه در پاسخ شما تاثیری داشته باشه به همین علت ذکر نکردم.
      من خیلی رسمی حرف میزنم و به همین خاطر هم مورد سرزنش قرار گرفته شدم،هرچه هم تلاش میکنم نمی تونم عوضش کنم.فقط با عبارات خاصی که یا به صورت ادبی نوشته شده باشند یا یک درونمایه ی علمی-منطقی داشته باشند(در صورتی که فاقد کنایه باشند) معمولا خندم میگیره.تقریبا در اکثر اوقات نمی تونم جک ها و کنایه ها رو بفهمم و با طنز های دوستانم خنده ام نمی گیره ولی معمولا با تشبیه و استعاره مشکلی ندارم.
      من معمولا مجبورم یک جمله ی کنایه امیز رو چندین بار برای خودم تکرار کنم تا بفهمم که در دفعات اول حتی نمی تونم بهش توجه کنم و فقط تکرارش میکنم.
      طبق گفته های اطرافیان از دو سالگی که شروع به حرف زدن کردم به صورت رسمی حرف میزدم.
      همچنین در دوسالگی میتونستم راه بروم و بشینم و…. ولی مثلا حدود ۶ ماه تا یکسال طول کشید تا تونستم دوچرخه سواری کنم
      معمولا نمی دونم چه حرفی رو باید در چه مکانی بزنم و درکش برام سخته،نمی تونم درک کنم تو ذهن دیگران چی میگذره و به همین خاطر در یک دفترچه با ساده سازی رفتار های پیچیده دیگران و واکنش های اونها تلاش میکنم الگوریتمی برای اینکه دیگران چطور رفتار میکنند پیدا کنم تا بتونم پیشبینی کنم چطور لازمه حرف بزنم یا رفتار کنم که تا کنون موفقیت امیز نبوده.
      وقتی یک ادم غمگین میبینم نمی دونم باید چکار کنم و مستاصل میشم و حس بدی بهم دست میده.
      هیچوقت قادر به درک اینکه دیگران با صورت و دست هاشون چه اشاره ای بهم میکنن نبوده ام.
      وقتی که مثلا کسی یکی از وسایلم رو میگیره یا از خوراکی که دارم میخورم برمیداره به شدت عصبانی میشم و نمی تونم خودم رو کنترل کنم،حالا جالب اینجاست که اگه با کسی هم که طالب چیزی بوده اون چیز رو به اشتراک نگذارم بعدا دچار عذاب وجدان میشم
      غذا خوردن در جمع برام سخته.
      وقتی که مهمان سرزده برای ما میاد حس نا امنی میکنم،یا مثلا وقتی در اتاقم باز میمونه.
      فقط در حالتی که سرم و پاهام زیر پتو باشه خوابم میبره.
      به صدا خیلی حساسم (ساعت های عقربه ای رو نمی تونم تحمل کنم)و حس بویاییم فوقالعاده قوی است مثلا از سر کوچه غذایی که در حال پختن است رو حتی با پی بردن به ادویه های داخلش می تونم تشخیص بدم.
      در مورد کم حسی هم اینکه نمی تونم که در نگاهم به جز چیز هایی که انتظارشو دارم چیز دیگه ای تشخیص بدم به همین خاطر هم اکثرا چیز هایی که گم می کنم در محدوده ی دیدم اند.
      من در تنهایی و سکوت فقط میتونم از ته دل لذت ببرم،دوست دارم با ادم های دیگه باشم ولی نمی تونم تحملشون کنم و در جمع به شدت عصبی میشم و معمولا یا رفتار های عجیب نشون میدم یا دعوام میشه یا بعدا گریم میگیره.
      نمی تونم با تغییر کنار بیام،یعنی حتی شده که بعد از اینکه مادر به خیال خودش اتاقمو تمیز کرده گریم گرفته !!
      فقط یک جای اتاق که عادت کنم راحت خوابم میبره.
      پدرم همیشه مرا به خاطر بی توجهی به محیط سرزنش میکنه،تقریبا جای اکثر چیز های توی خونه رو نمی دونم
      رشته ی افکارم به شدت زود از هم گسیخته میشه که فکر میکنم بتونید از ناپیوستگی متونم بهش پی ببرید،من سر کلاس هم وقتی دستم رو می برم بالا که سوال بپرسم اگر معلم در دادن اجازه برای پرسش درنگ کنه من سوال یادم میره
      دایما در حال تجزیه تحلیل رفتار دیگرانم،یعنی مثلا وقتی میخوام وارد یک محیط شم چندین سناریو ی مختلف رو در ذهنم بررسی میکنم
      دایما به علم و منطق فکر میکنم از صبح تا شب یعنی همیشه بخشی از ذهنم درگیر است
      در درک زبان عامیانه مشکل دارم مثلا صحت جملات ضرب المثل ها روزمره را از دید منطق بررسی میکنم و مثلا به این و ان (حداقل در ذهنم)گیر میدهم که جملاتشان اشکال منطقی دارد.
      نمی تونم مکالمه ای رو شروع کنم یا ادامه بدم و معمولا برای پر کردن این خلا شروع میکنم به صحبت در مورد علم، فلسفه و ریاضیات
      همین دیگه چیزی به ذهنم نمی رسه

      • صدیقه فراهانی

        چون واژه هموساپیتز رو دوست ندارم و اون رو مناسب تو نمی دونم همچنان عزیز ۱۵ ساله صدات می کنم .
        خوب ظاهراً شما اکثر علائم آسپرگر رو داری . این خیلی خوبه که خودت متوجه شدی . این هم نشان از هوش بالای تو داره . این میزان خودآگاهی و اشراف به درون و افکارت ، امتیاز بزرگیه . خیلی از این علائمی که گفتی رو پسر من و افراد مختلف طیف اوتیسم هم دارن . مشترکات زیادی هم با رضا ( مطالبش تو همین سایت هست . ) داری . با پدر یا مادرت موضوع رو در میون بذار . با هر کدوم که فکر می کنی راحت تر با موضوع کنار می آن . نگران نباش که اونا ناراحت بشن از این موضوع . شاید اول کمی شوکه بشن ولی نهایتاً به نفع تو و خودشونه . علتش هم این ه که اونها الان خیلی از رفتار های تو رو دلیلپیشنهاد من این ه که بر بی توجهی و ضعف تو می د ونن . در حالیکه بعداً کاملا” به تو حق می دن و می تونن بهت کمک کنن .
        و بعد هم می تونی به دکتر روانشناس (نه روانپزشک ) مراجعه کنی .
        ببین عزیزم خیلی از مشکلاتی که داری تو حوزه ضعف در تئوری ذهن قرار می گیر ه . یعنی ضعف در ذهن خوانی و شناخت احساسات دیگران . تمرینات تئوری ذهن متأسفانه به طور منجسم وجود نداره . حرف زیاده تو این زمینه .
        شما یه ایمیل به من بزن و شماره به من بده با هم صحبت کنیم .

  13. سلام خانم فراهانی،
    من یه پسر۹ ساله دارم که کلاس سومه و مدرسه عادی میره،البته با کمک
    از حدود ۳سال پیش علاقه عجیبی به دختر خاله ۳۰ سالش پیدا کرده،طوری که هر روز بارها دربارش حرف میرنه و مدام می خواد اونو ببینه
    حتی یه روز هایی تو مدرسه انقدر براش گریه میکنه که مجبور شدیم بیاریمش خونه
    اما دختر خالش خیلی ادم پر مشغله ای هست و نمیتونه واسش وقت زیادی بذاره،از یک ماه پیش من این رابطه رو قطع کردم به طور کلی،و دروغکی گفتم که دخترخالش رفته تو اسمون
    اما اون از حرفهای اطرافیان فهمیده که من راست نگفتم
    من واقعا نمیدونم باید چیکار کنم ،چون بهانه گیری و دلتنگی دایمیش هم منو اذیت میکنه و هم خودش رو
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    • صدیقه فراهانی

      شهرزاد جان البته این سؤال در حوزه تخصص من نیست. و حتماً از یه روانشناس می خوام بهت جواب بده. ولی نظر شخصی من این ه که باید به تدریج علاقه و ارتباطشو کم کتی. و بدون اینکه مستقیم منع ش کنی و عکس‌العمل زیادی نشون بدی. با چیزهای دیگه ای حواسشو پرت کنی. ببین من خودم وقتی پسرم چیزی ازم می خواد و جواب من منفی باشه کمتر پیش میاد که بگم نه نمی‌شه. معمولاً وعده آینده رو بهش می دم. حتی گاهی آینده دور. مثلا ” شهر بازی رو خیلی دوست داره . یعنی دیوانه‌وار دوست . وقتی شهر بازی تعطیل شده بود. و قرار بود ۸ ماه بعد مجدداً باز بشه گریه می کرد و می‌گفت بریم شهر بازی. من بهش می گفتم باشه عزیزم حتماً تو ماه may می ریم.
      فقط شهرزاد جان به من بگو ببینم پسرتون تو طیف اوتیسم هست یا نه.
      قربانت

  14. سلام خانم فراهانی

    پسر من نزدیک ۴ سالشه و از سال قبل همین موقع تقریبا بین کلمه هایی که تلفظ میکنه یه حالت ممتدی داره (اااااااامشب )این حالت یک هفته اتفاق می افته و هفته دیگه نیست یا ۲ هفته ….بعضی موقع هم خودش میفهمه و ناراحت میشه … موندیم چه کار کنیم….بعضی موقع اینقدر خوب حرف میزنه ..و بعضی موقع کاملا برعکس …اگه امکان داره راهنمایی بفرمایید ممنون میشیم …

    • سلام آقا بهمن
      مشکل پسرتون لکنته و به طیف اوتیسم مربوط نیست مگر اینکه علائم دیگری هم جز لکنت داشته باشه .
      بهرحال لکنت دلایل متعدد داره و هر چند بعضی از انواع لکنت خودبخود خوب می شه ولی بهتره زمان رو از دست ندید و به متخصص رجوع کنید. چون بعضی از انواع لکنت رو هر چه زودتر مداخله کنی نتیجه بهتری می گیری .
      فقط یه نکته رو بگم بهتون چون اکثراً افراد بعد از لکنت اعتماد به نفس خودشون رو از دست می دن و دچار یک اضطراب درونی می‌شن که خود این موضوع اوضاع رو بدتر می کنه ، بهتره شما در مقابل لکنت پسرتون عکس‌العمل منفی نداشته باشید و خیلی عادی برخورد کنید و فرصت مناسب بهش بدید .

  15. سلام .منون از اطلاعات خوب و عالی که گذاشتید.من میخوام کانون حمایت از اتیسم بزنم .مدرکمم ارشد بالینی تاریخ مصاحبم هنوز معلوم نشده میشه کمکم کنید.من نمی دونم واقعا تو مصاحب چی سوال می کنن. اکه میشه منم راهنمایی کنید.

  16. علیرضا محسنی اژیه

    با عرض سلام و خسته نباشید
    خانم فرهانی کتاب ترجمه ای از شما مطالعه کردم در مورد درمان پاسخ محور بود. بسیار علاقه مند شدم به دانستن در این زمینه. البته این کتاب به گمانم از سال ۱۹۹۸ بود. پروتوکل درمانی پاسخ محور سال ۲۰۱۲ هم توسط پروفسر گوگل چاپ شده است. پیشنهاد می کنم اون کتاب را هم ترجمه کنید.
    سوالی هم داشتم. آیا به غیر این کتاب که شما ترجمه کردید، تمریناتی هم تقویت مهارت های کودکان اوتیستیکی وجود دارد؟
    با تشکر از تلاش های شما و آرزوی موفقیت روز افزون

    • سلام آقای علیرضا
      سپاس از توجه شما . این کتاب درمان پاسخ محور در واقع توضیح روش PRT هست که کوگل ابداع کرده . آموزشهایی در مورد PRT در همین سایت نوشتم که حتماً دیدید .
      اون کتابی که فرمودید هم کتاب خیلی خوبیه . فعلا” من دارم روی کتاب دیگه‌ای کار می کنم وبعدش قصد دارم همون کتاب رو ترجمه کنم .

  17. سلام خانم فراهانی

    با تشکر از پاسختون

    ممکنه لطفا کمی در مورد گل پسرتون بنویسید که الان چند سال داره و شرایطش رو توضیح بدید که چه کارهای درمانی داشته والان چه پیشرفتهایی کرده و آیامدرسه می ره

    ممنون 

  18. خانم فراهانی عزیز

    پسر من دو سالشه و تازه تشخیص گرفته. آیا شما مرکز ذهن زیبا رو برای انجام پی آر تی تائید می کنید؟

  19. سلام

    دختری دارم ۵ ساله که برای او تشخیص اوتیسم را مطرح کرده اند تایکسالگی طبیعی بود مثلا میتوانست اسباب بازی بدست بگیرد(در صورتیکه الان چیزی را در دست نگه نمیدارد

    در حال حاضر قادر به صحبت کردن نمیباشد شبها تا نزدیک صبح نمیخوابد دستهایش را گاز میگیرد وووو

    دارو درمانی تاثیری نداشته رفتار درمانی هم انجام شده که بی اثر بوده لطفا راهنمایی کنید چه باید بکنم؟  ..

    • سلام
      عزیزم اینکه می فرمائید دارو درمانی و رفتار درمانی تاثیر نداشته خدمت شما عرض می‌کنه که اوتیسم چیزی نیست که با دارو و رفتار درمانی در کوتاه مدت به نتیجه برسد ، شما مسیر طولانی را باید طی کنید ولی اطمینان داشته باشید که با تلاش مداوم فرزندتان سیر سعودی خواهد داشت . اولویت را روی کلام ا و بگذارید و در محیطی شاد و آرام با او کلام کار کنید

      • سلام وتشکر از توجه شما

        باید خدمتتون عرض کنم که مسئول گفتار درمانی دخترم از وی سلب امید کرد وادامه درمان رو بیفایده خواند .دخترم به هیچ وجه حتی متوجه اسم خودش نیست .من اصلا شک دارم که تشخیص اتیسم در مورد فرزندم درسته یا نه؟

  20. سلام خانم فراهانی عزیزببخشیدکه من همش مزاحم شمامیشم شمادرجواب سوال یکی ازعزیزان اسم سی دی آموزشی بردیدمیشه اسم کامل این سیدی هاروبگین واینکه این  سی دی هافقط درتهران موجوداست یاشهرستان هاهم این سی دی هارودارن باتشکرازلطف بیکران شما

    • سوسن جان فکر می کنم منظور شما CD های گاج باشه . این CD ها آموزش درسهای مدرسه است . موسسه گاج کتابهای مدرسه رو به شکل نرم‌افزار تهیه کرده ، این CD ها مخصوص بچه‌ی هاى ا وتیسم نیست ولی طراحی خیلی خوبی داره و برای این بچه‌ها خیلی کاربرد داره . 

      در مورد روشهای کار با بچه های اوتیسم الان روش رایج  ، ABA هست ولی روش PRT که ما این روش رو وارد ایران کردیم و حدود ۵ سال پیش بر اى اولین بار راه اندازی کردیم روش جدیدترى هست و این سایت هم به منظور معرفی همین روش راه اندازی شده . روشهای دیگری هم هست البته مثل روش Pecs  که جامعیت ۲ روش قبل رو نداره .

  21. سلام ممنون ازاینکه جواب دادید. درکنارمنزل مامدرسه کودکان استثنایی هست که درآن کودکان اوتیسم راآموزش میدهند(رشته تحصیلیم مرتبط نیست)ازآنجایی که علاقه ودوست دارم  به کودکان اوتیسم کمک کنم ازلحاظ آموزش ممنون میشم به من کمک کنید.روش های جدیدبرای آموزش این کودکان چیه  

  22. سلام من چندبارپیام فرستادم اماجوابی دریافت نکردم ازتون خواستم بهم بگین فیلم هایی که معرفی کردیدبیرون هست که تهیه کنیم  

    روش پی .آر.تی.جدیدترین روش کار باکودکان اوتیسم 

  23. با سلام خدمت خانم فراهانی عزیز

    من دانشجوی آموزش و پرورش کودکان استثنایی هستم….سوال من این است …موسیقی میتواند به این کودکان(ائتیسم) کمک کند؟اگر جوابتان مثبت است چگونه؟
     بنا به پیشنهاد برخی از اساتید شروع به یادگیری بلز (موسیقی کودک)کردم اما هیچگاه اساتید پاسخ قانع کننده به سوالم ندادند…
    میخواستم بدونم مهمترین فاکتور در اموزش موسیقی به این کودکان چیست؟
     سپاس

  24. ببخشید موضوعی را فراموش کردم بپرسم و اینکه آیا برای آمادگی فرزندم برای قبولی در تست ورود به دبستان جایی و یا مربی کارآمدی را می شناسید یا خیر لطفا من را راهنمایی کنید کلا در این مرحله چکار کنم بهتر است 

    • صدیقه فراهانی

      سلام مریم جان
      با این توصیفات پسر شما می تونه بره مدرسه عادی و بهتره که تلاش کنی به مدرسه عادی بفرستیش چون به نظر می یاد توانایی شو داره . من چون در حال حاضر تهران نیستم اسم مدارس خوب رو نمی دونم . موارد سنجش رو هم اطلاع ندارم ولی می‌تونی از والدینی که این مراحل رو انجام دادن بپرسی و روی اونها کار کنی که احتمالاً چیزایی مثل کشیدن یه آدم یا درست کردن پازل و موارد اینچنینی است .

  25. با سلام و خسته نباشید من یک کودک ۷ ساله اتیسم طبق تشخیص پزشک و کلیه کاردرمانها با عملکرد بالا دارم گفتم طبق تشخیص چون خودم هم هنوز مطمئن نیستم فرزندم در چه درجه آموزشی قراردارد پیش دبستانی معمولی رفته البته با مربی سایه ۴ ساله کاردرمانی و گفتار درمانی می شه و گفتار در حد جمله با افعال اشتیاه یا محدود داره ولی مشکل آموزشی در پیش دبستانی به جز مفاهیمی مانند حیوانات و فصلها و در کل مفاهیم فکری علوم تقریبا نداشته طبق گفته مربی در مفاهیم ریاضی خیلی سرعت آموزش بالا داشته . الان داره برای مدرسه آماده می شه آیا میتونه به مدرسه عادی بره البته در صورت قبولی در سنجش یا نه و اگه پاسخ مثبت است شما چه مدارس خوبی در این زمینه در تهران می شناسسید 

  26. سلام

    اول اینکه خوشحالم از آشنایی با شما به عنوان یک فعال اجتماعی و کسی که از یک رنج و غم تونسته پلی برای کمک به دیگران بسازه.. .

    بنده دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی هستم و در حال اتمام پایان نامه خودم با موضوع گابریل مارسل هستم.

    راستش امسال به اتفاق در نمایشگاه کتاب به ترجمه شما برخوردم و نکاتی در موردش به نظرم رسید که خوبه با شما در میان بگذارم.

    در صورت تمایل از طریق ایمیل بنده بهم اطلاع بدید.

    با تشکر و به امید همت روزافزون .

  27. سلام خانم فراهانی. آیا شما کتابی به نام بودن و داشتن اثر گابریل مارسل رو ترجمه کرده اید؟ (ببخشید سؤال خارج از موضوع مطرح شد

  28. سلام خانم فراهانی عزیز.پسر من ۵سال داه و گفتار نداره.به تازگی تقلیدش پیشرفت داشته و سعی در تقلید از حرکات زبان و دهان میکنه.من برای اینکه تشویقش کنم به حرف زدن از این کار استفاذه کردم ولی موفق نشدم.اگر اشکالهای منو بگید ممنون میشم.مهدیار من از پرتاب کردن مکعب های رنگی در حالی که روی مبل ایستاده خوشش میاد طوری که این کار رو دقایقی طولانی انجام میده من از این علاقه استفاده کردم و گفتم مهدیار بگو آ تا یه مکعب بهت بدم پرت کنی اونم گفت آ و پرت کرد دوباره گفتم بگو ولی اون نگفت و گفت با من گفتم بگو آ ولی دوباره گفت با من چند بار ازش خواستم ولی همش گفت با و عصبانی شد و شروع به جیغ زدن کرد من مکعب رو دادم و ولش کردم

    • خدمت سمیه عزیز عرض کنم که شما باهاش کلمه کار کن نه آوا یا حروف . همین موقعیت پرت کردن مکعب برای چند کلمه مناسبه . یکی کلمه پرت . مثلاً زمانی که مکعب رو می خواد پرت کنه دستش و بگیر و بگو ” پرت؟ ” وقتی چیزی شبیه پرت هم گفت بپذیر و با هیجان بگو پرت و بذار پرت کنه . می تونی روی کلمه مکعب هم کار کنی اصلا” فکر نکن که براش سخته . چون اولا قرار نیست کامل بگه کلمه رو ضمن اینکه انگیزه باشه کلمات سخت هم می گن .
      یا می‌تونی مکعب رو بگیری دستت وازش بخوای بگه « بده » یا بگه« من » . سعی کن روی کلماتی کار کنی که مرتبط با بازی باشه .
      در ضمن خودت هم باهاش بازی کن . می‌تونی نوبت گیری رو با هاش کار کنی . یک بار پسرت پرت می‌کنه یه بار شما . اینجوری تعامل بجه هم تقویت می شه .
      بازم توضیح بیشتر خواستی در خدمتم

  29. سلام خانم فراهانی عزیز

    ممنون از پاسخ شیوا وراهنمایی مفید شما

    عرشیا جان را ببوسید

  30. سلام خانم فراهانی عزیز

    من پسر۷ ساله در طیف اتیسم دارم خدارا شکر با عملکرد بالا می باشداز سه سالگی با هاش کار شده گفتار وکاردرمانی وaba.خیلی پر تحرکه واز نظر رفتاری به گفته معلمش مشکل داره وتازگی ها هم پرخاشگر شده لطفا مرا راهنمایی بفرمایید.

    • زهرا جان یه کم بیشتر توضیح بده . اینکه کلامش در چه  حده و مشکلات رفتاری چه مشکلاتی هستن .

      • سلام خانم فراهانی عزیز

        ممنون از لطف شما که وقت گرانبها تون را به پاسخ دادن سوالات می گذارید.

        گفتار امیررضا در حد گفتن خواسته هاش واینکه خودش بدون اینکه آموزش الفبا بهش داده شود حروف را بلده وکلیه تابلوهای خیابون وتیترهای تلویزیون را هم می خونه.خیلی هایپراکتیوه وهمش در حال کنجکاوی ودست زدن به وسایل اطرافش  واگر هم از این کار نهی شود هیجانی میشه وطرف مقابلش را فشار میده انهم از ناحیه گردن.دو سال پیش حالت خیرگی بهش دست داد تحت نظر دکتر اعصاب کودکان داروهای والپروا ت سدیم (۷ سی سی صبح و۷سی سی شب )واتوسوکساماید(یک عدد کپسول در روز) وریسپریدن (نصف قرص ۱ میلی)مصرف می کند.به زبان انگلیسی هم علاقمنده وکلیه حروفش را میخونه ومی نویسه بصورت خود انگیخته

        • آفرین به این پسر باهوش ما . خوب زهرای عزیز خوشحال باش که  امیر رضای ما جزء بچه های باهوش و هایپره ‏ ‏‎، نگهداریش سخت تر ولی آینده روشنی داره اگه بهش برسی . به نظر من با این داروها حیفش نکن . به جاش بازیهای هیجانی  و تغذیه مناسب بذار تو برنامه اش . تو می تونی به خراب کاریهاش جهت بدی و اونا رو به سمت بازیهای  مفید هدایت کنی . من با بچه های زیادی تو کلینیک کار کردم و کمتر بچه ای به هایپری پسر خودم دیدم  ولی اصلا از این داروها بهش ندادم و تا دلت بخواد باهاش بازی کردم ، بازیهایی  که به شدت منو خسته می کرد و به اطرافیانم هم گفتم باهاش بازی کنن ‏ ، مثلا همین که می گی طرف مقابلش رو فشار می ده  یعنی حسهاش  نیاز به تحریک داره  ، چند تا بازی رو که من خودم با پسرم انجام دادم رو بهت می گم :

          ۱ – زدن توپ به بدن همد یگر  . با یه توپ  محکم به بدن پسرت می زنی بعد اون به تو می زنه  . یه بازی مفرح که بچه ها هم دوست دارن .

           ۲ – جشن پتو . پسرت رو لای پتو می پیچی  و روی زمین قلش می دی .

          ۳-  تاپ تاپ خمیر .  خیلی بازی خوبیه برای ماساژ بچه ها ، مخصوصا حرکات سوزن و قیچی . این بازیها رو نوبتی انچام بده  یعنی  پسرت هم با شما بازی کنه . ( این کار می تونه جایگزین فشار دادن دیگران بشه ، اونم از ناحیه گردن … )

          یه چیزایی رو هم خودت اختراع کن .
          در ضمن زهرا جان منظورم ابن نبود که داروهاشو خود سر قطع کنی ‏، فقط مطمئن شو که واقعا نیاز به دارو داره یا نه .

           

  31. سلام مهربانم

    خوشحا لم که خداوند دوستی مهربان درمسیر کمک به علی سر راهم قرارداد امروز خیلی دلم گرفته بود با دیدن جواب سوالم اشک خوشحالی در چشمم حلقه زد از خداوند برای شما ارزوی موفقییت وتندرستی دارم علی یک روز هفته گفتار وکاردرمان ذهن میرود دو روز مربی تو خونه داره که درسی به او کمک می کنه سه روز هفته هم مدرسه میره اما با توجه به اتیسم او خیلی گوشه گیر وارومه در هر کارش باید تاییدش کنی تا ادامه بده بابت اضطرابش نیاز  به دارو دارد

    باتشکر

  32. سلام خانوم فراهانی عزیز          خیلی متشکرم از اینکه جواب سوالم رو دادین امروز خیلی ناراحت علی  هستم علی ۹ سال دارد وبچهای است بااعتماد به نفس ÷ایین خیلی زیاد اضطرابی بهخصوص زمان اموزش مدتی است که باید لب خوانی کنی تا بفهمی چی میگه واگر هم  بگویی بلندتر که گاملا دقطع مشه نمیدونم چکار کنم شرمنده شما باز هم مرا راهنمایی کنید

    باتشکر از محبت شما

    •  فاطمه جان
      اول اینکه بازم توصیه می‌کنم با CD های گاج درسها رو آموزش بده چون اونا کلمات وجملات رو با صدای بلند تکرارمی کنن و این بچه‌ها هم از روبات و کامپیوتر بهتر تقلید می‌کنن تا از آدمها .
      دوم اینکه زمانی که احساس می‌کنی حالت خموده و کسلی دا ره ، یه جوری اونو هیجانی کن . قلقلک بده یا بلندش کن یه بازی هیجانی کوتاه باهاش بکن .
      و آخرین توصیه من اینه که به جای سرزنش از تشویق استفاده کنی . وقتی کمی بلندتر صحبت می‌کنه براش دست بزن ، هورا بکش و بوسش کن . اینجورى اعتماد به نفسش هم بالا میره .
      فاطمه جان شما خودت آموزش می دی به علی ؟

  33. با سلام وتشکر از زحمات شما لطفا مرا در زمینه یادگیری الفبای فارسی برای این کودکان راهنمایی کنید

    • سلام فاطمه عزیز

      کلا یادگیری  برای این کودکان بهتر است از طریق برنامه های دیجیتالی و نرم افزارهای کامپیوتری  باشد . چون علاوه بر جذابیت  بالا برای کودکان ‏‏‏ٌ‏ صدا و تصویر با هم هماهنگ است  . این موضوع رو من تو آموزش prt  بخش آموزش نشانه های متعدد توضیح دادم .  مراجعه کنید به اون بخش .

      اما متاسفانه نرم افزارهای فارسی فعلا در این زمینه خیلی محدود هستند . تنها نرم افزار خوبی که من میشناسم  سی دی های آموزشگاه گاج هستش که فوق العاده خوب طراحی شده . هم فارسی هم ریاضی و علوم . من به طور جدی توصیه می کنم .

  34. جالب است بدانید که در سرتاسر دنیا راهی برای درمان بچه های اتیستیک وجود ندارد و تناه تمرینهایی ارائه شده است که موجب بهبود وضع آنها می شود. اما مرکز ما در ایران توانسته برای اولین بار در دنیا موفق به کشف روشی برای درمان کامل بچه های اتیستیک و بیماری های ذهنی دیگر مانند ای اج دی شده است. هم اکنون این مرکز مشغول ثبت جهانی این روش است و در آینده ای نزدیک این استان قطب درمان خواهد بود.

  35. با سلام و احترام

    ایا شما در مورد فرا در مانی و تاثیر آن در درمان بیماران اوتسیمی اطلاعی دارید؟

    • سلام سارا ى عزیز
      این قبیل موضوعات رو که نه می توان در آزمایشگاه های علمى اثبات کرد و نه با استدلالهای فلسفی به آن رسید ونه حتی رد پایی از آن در منابع دینی پیدا کرد ، بهتر است مسکوت بگذاریم .

  36. با سلام، آیا از طریق آزمایش خون، اوتیسم داشتن یک فرد بزرگسال مشخص میشه؟

    • سلام سایه جان در این زمینه تحقیقاتى در دنیا ا نجام شده که معتقدند می توان از طریق آزمایش خون به اوتیسم پی برد . واین امید وجود دارد که بتوانند در آینده با این روش ساده به تشخیص اوتیسم برسند . اما در حال حاضر چنین روشی وجود ندارد

جوابی بنویسید صدیقه فراهانی جواب را باطل کن

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


پنج − = 2

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll To Top