شما اینجا هستید: خانه » Prt » آموزش گام به گام PRT » آموزش گام به گام PRT جلسه چهارم – خودگردانی یا مدیریت خود

آموزش گام به گام PRT جلسه چهارم – خودگردانی یا مدیریت خود

20140626_155608

 
هدف از خودگردانی افزایش استقلال فرد وکاهش وابستگی او به مربی یا والدین است . که این کار با فراهم کردن موقعیت های بیشتر برای درگیر شدن در فعالیت صورت می گیرد . به این شکل که در ابتدا نقش مربی پررنگ است اما کم کم خود را از آن فعالیت کنار می‌کشد و نقش کودک را پر رنگ می‌کند .
هدف دوم خودگردانی ، آموزش مقابله با رفتارهای مزاحم و کاهش آنها و مدیریت مشکلات حسی ا ین افراد است که این کار با جایگزین کردن رفتار مثبت به جای رفتارهای ناهنجار و مزاحم انجام می شود.
آموزش این مهارت مهم مراحلی دارد که به توضیح آن می پردازم .
مرحله اول . آماده سازی و ایجاد شرایط یادگیری
اول اینکه رفتار ی را که به عنوان هدف در نظر گرفتیم باید معین ، قابل مشاهده و قابل انداز ه گیری باشد . مثلا «آموزش مهارت کتابخوانی» یا « حذف جیغ زدن بچه وقتی که بستنی می خواهد » . قبل از مداخله و شروع آموزش باید تکرار ، شدت و مدت زمان رفتار ثبت شود تا بتوان در حین کار میزان پیشرفت را اندازه گیری و ثبت کرد .
مثلا" شما بطور مشخص " نوشتن تکلیف مدرسه " را در نظر بگیرید .ما قصد داریم مهارت نوشتن را تقویت کنیم . قبل از شروع کار میزان مهارت کودک را می سنجیم ، اینکه چند ثانیه مداد را در دست می‌گیرد و چند کلمه یا چند خط می نویسد ، همه این اطلاعات باید روی کاغذ ثبت شود .
وظیفه بعدی مربی انتخاب یک مشوق برای بالا بردن انگیزه در کودک است . که خود مشوق انواع دارد . می‌تواند مشوق عملی باشد ( دست زدن ) ، کلا می‌ باشد (هورا ، آفرین ، عالی بود ) یا خوردنی مورد علاقه او( شکلات . آ ب میوه ، پاستیل ) بردن به مکانهای مورد علاقه اش (پارک ، فروشگاه ) یا مشوق حسی باشد ( قلقلک ‏، محکم بغل کردن ) یا دادن اسباب بازی مورد علاقه او و غیره.
دراین مرحله با استفاده از مشوق ، کودک باید بین رفتار مطلوب و نامطلوب تفا وت قائل شود .اینکه چه رفتاری مورد پسند ماست و چه رفتاری مطلوب ما نیست . به این ترتیب که بعد از هر حرکت مطلوبى بلا فاصله از طرف مربی تشویق مى شود . با این کار ، رفتار مورد نظر تقویت و نهادینه می شود .
همه مراحل پیشرفت کار باید یادداشت شود . اینکه مثلا" قبل از شروع کار ۳ ثانیه مداد را نگه می داشت و حالا ۵ ثانیه شده . نکته‌ای که وجود دارد این است که زمان را طوری تنظیم کنید که بتوانید کودک را از همان ابتدا تشویق کنید . یعنی کاری از او بخواهید که مطمئن هستید می تواند انجام دهد . مثلا" اگر کودک در کلاس درس هر ۲ دقیقه یک بار از جایش بلند می شود یا جیغ می زند ، زمانی که برای آرام بودنش درنظر می‌گیرید باید کمتر از ۲ دقیقه باشد . می توانید بعد از یک ونیم دقیقه آرام نشستن او را تشویق کنید و این تشویق می تواند چیزی باشد که کودک به آن نیاز دارد یعنی بلند شدن و بپر بپر کردن . حالا در مرحله بعد زمان را به ۲ دقیقه بعد ۲ دقیقه ونیم وبه همین ترتیب زمان را بیشتر می‌کنیم.
مرحله آخر هم ایجاد استقلال است . همانطور که به تدریج زمان انجام کار را اضافه می کنیم ، تحمل کودک نسبت به آن رفتار بالا می رود . حالا مربی می تواند به تدریج خودش از فعالیت بیرون برود و از دور رفتار کودک را زیر نظر بگیرد .

o

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


پنج × 4 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll To Top