شما اینجا هستید: خانه » Prt » آموزش گام به گام PRT » آموزش گام به گام PRT جلسه دوم – آموزش رفتارهای محوری

آموزش گام به گام PRT جلسه دوم – آموزش رفتارهای محوری

20140626_163227

 
اسم این روش از همین رفتارهای محوری گرفته شده . PRT مخفف (pivotal response treatment) است . یعنی به جای پرداختن به رفتارهای جزئی روی چند رفتار محوری کار می شود که این رفتارها می تواند تغییرات جدی در حوزه های دیگر نیز ایجاد کند. رفتارهای محوری شامل : انگیزه ، پاسخگویی به نشانه‌های متعدد ، خودگردانی و آغازگری در تعامل اجتماعی است
اکنون به توضیح موارد بالا مى پردازم

 

انگیزه
یکی از مشکلات و موانع جدى در امر آموزش کودکان اوتیستیک فقدان انگیزه است . چون این افراد علاقه مندیهای محدودی دارند آموزش موار د دیگر به آنها بسیار دشوار است . بنابراین باید قبل از آموزش ،انگیزه آنها را بالا برد وآنها را به سطح بالایی از هیجان رساند .
مثال: شما می خواهید کلمه تاب را به کودک آموز ش دهید ، اگر صرفاً یک کارت با عکس تاب به او نشان دهید .کودک انگیزه لازم را برای گفتن تاب ندارد . شما می توانید این کار را بکنید ، او را روی تاب بنشانید(در پارک یا خانه ) و او را تاب دهید با هیجان وخنده ، وقتی که کودک به ا ندازه لازم هیجانی شده و بازی می طلبد بازی را متوقف می‌کنید ، تاب را آماده حرکت نگه دا شته توجه و نگاه کودک را می گیرید وکلمه تاب را به حالت سئوالی تکرار می کنید ، تا ب ؟ و وقتی کودک کلمه را گفت ، حتی اگر کامل تاب را نگوید و چیزی شبیه آن بگوید ، مثل تا ، یا دا ، شما با هیجان و تشویق زیاد او را تاب می دهید .
غذاها و نوشیدنیها یی که بچه‌ها دوست دارند موقعیتهای خوبی برای آموزش در منزل برای والدین فراهم می‌کند ، خوراکیهای مورد علاقه بچه‌ها رو به رایگان در اختیارشان نگذارید . اینها بهترین وسیله برای بالا بردن انگیزه در آنهاست ، در ابتدا برای گرفتن آنها حتماً گرىه ها و عصبا نیت زیادی خواهند داشت ولی کم‌کم یاد می‌گیرند که برای گرفتن خوراکیها باید کلماتی که شما می گوئید را تکرار کنند.
در جلسه قبل گفته شد که اصل اول PRT کودک محوری است ، یکی از دستاوردهای بزرگ این ویژگی بالا بردن انگیزه است ، طییعی است که وقتی کودک خودش چیزی را انتخاب کند بیشترین انگیزه را نیز برای آموزش دارد.و طبیعتاً چیزی را بهتر یاد می‌گیرد که با بالاترین انگیزش و هیجان آموخته باشد . وقتی کودک خموده وکسل است بهتر است خودمان را خسته نکنیم .
یادمان باشد که تکالیف سخت را قبل از کارهایى قرار بدهیم که کودک بیشترین علاقه را به آن دارد ، این علاقه می تواند خوراکی باشد ، رفتن به پارک ، دیدن کارتون ، انجام یک بازی خاص یا حتی یک گیم کامپوتری باشد .
بعضی والدین از علاقه و چسبندگی زیاد فرزند شان به کامپیوتر یا وسایل خاصی مثل تسبیح ، شکایت دارند ، حتی گاهی می شنوم که کلاً کامپیوتر را جمع می‌کنند یا آن وسایل مورد علاقه شان را پنهان می کنند . اتفاقاً خود این علاقه شدید ، یک برگ برنده است در دست شما که متاسفانه در اکثر موارد سوخت مى شود، بدون اینکه بهره لازم از آن برده شود. بخصوص وسیله ای مثل کامپیوتر وسلیه ای بسیار مفید برای آموزش است ،البته به شر ط آنکه کنترل آن بیشتر دست والدین یا مربی باشد . وگرنه وسیله ای خواهد شد برای فرو بردن کودک در دنیای خودش ، بدون هیچ بهره خاصی .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


8 + یک =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll To Top