شما اینجا هستید: خانه » شناخت اوتیسم » اختلال های رشدی فراگیر

اختلال های رشدی فراگیر

    اختلال های رشدی فراگیر (pervasive developmental disorder)

این اختلالها با آسیب شدید و گسترده در زمینه های گوناگون رشد مانند اختلال درمهارت های اجتماعی , مهارت های ارتباطی و فعالیت های کلیشه ای مشخص میشوند. اختلال های کیفی که این وضعیتها را مشخص میکنند با توجه به سطح رشد و سن عقلی فرد تفاوتهای آشکار دارند. این طیف اختلالهای زیر را شامل میشود :

۱-اتیسم     ۲ – رِت     ۳ – از هم پاشیدگی کودکی    ۴- آسپرگر      ۵- اختلال رشدی فراگیر (که به گونه ای دیگر مشخص نشده است)

۱-اختلال اتیسم:

مشخصه های اصلی این اختلال عبارتند از رشد نابهنجار یا مختل شده قابل توجه در ارتباط،تعامل اجتماعی و نیز محدودیت چشمگیر در فعالیتها و علایق.

۲- اختلال رِت :

مهمترین مشخصه اختلال رِت، ظهور نارسایی های متعدد خاص در پی یک دوره کارکرد نابهنجار پس از تولد است. اختلال رِت به طور خاص با عقبماندگیذهنی شدید یا عمیق ه مراه بوده و فقط. در دختران دیده میشود

۳- اختلال از هم پاشیدگی کودکی:

مهمترین مشخصه ی اختلال از هم پاشیدگی کودکی، واپس روی قابل ملاحظه در زمینه های متعددی از کارکردها در پی حداقل دو سال رشد به ظاهر بهنجار است. رشد به ظاهر بهنجار در ارتباطات کلامی و غیرکلامی متناسب با سن، روابط اجتماعی، بازی و رفتار انطباقی فرد بازتاب مییابد. پس از دو سال اول زندگی، کودک در حداقل دو مورد از موارد زیر که مهارتهایی را کسب کرده است ،از دیدگاه بالینی در حد قابل ملاحظهای آنها را از دست میدهد : زبان دریافتی یا بیانی، مهارت های اجتماعی یا رفتار انطباقی، کنترل ادرار یا مدفوع، بازی و مهارت های حرکتی.

۴- اختلال آسپرگر:

مشخصه های اصلی اختلال آسپرگر عبارتند از، اختلال شدید و مداوم در تعامل اجتماعی وظهور الگوهای رفتاری، علایق و فعالیت های محدود و تکراری. این اختلال از دیدگاه بالینی در کارکردهایاجتماعی شغلی و غیره اختلال قابل ملاحظه ای ایجاد میکند.

۵-  اختلال رشدی فراگیر (که به گونه ای دیگر مشخص نشده است) :

این طبقه زمانی بکار برده می شود که دررشد تعامل اجتماعی یا مهارت های ارتباطی کلامی و غیرکلامی و یا رفتارها علایق و فعالیت های کلیشه ای یک اختلال شدید و فراگیر وجود دارد. ولی با ملاک های نوع خاصی از اختلال فراگیر رشد مطابقت نمی کند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


نُه − 1 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll To Top