شما اینجا هستید: خانه » شناخت اوتیسم » ” رنه ” اوتیسم کودکان را تشخیص می دهد

” رنه ” اوتیسم کودکان را تشخیص می دهد

یک گروه از پژوهشگران در دانشگاه زاگرب کرواسی، دستگاهی با نام «رنه» ساخته اند که قادر به تشخیص زودهنگام اوتیسم در کودکان است. «رنه» صدای کودکان را ضبط و چگونگی برقراری ارتباط چشمی و رفتار کودک با والدین را ارزیابی می کند. کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند در زمینه تعامل و برقراری ارتباط اجتماعی با مشکل مواجهند. به همین دلیل برای این کودکان تعامل با دستگاه بسیار آسان تر است.

مایا سپانک، پژوهشگر علوم آموزشی و توانبخشی دانشگاه زاگرب می گوید: «هدف اصلی این پروژه، بسط دادن روش تشخیص اوتیسم توسط دستگاهی است که به همراه پزشک کار ارزیابی را انجام می دهد. این یک گروه تشکیل شده از انسان و دستگاه برای تشخیص اختلالات است. آزمایش بر روی کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکانی که به طور طبیعی رشد می کنند انجام می شود تا از اینکه رفتارهای درست را تشخیص داده ایم مطمئن شویم و همچنین اطمینان حاصل کنیم که آزمایش هایی هم که انجام می دهیم امکان مجزا کردن این دو گروه را می دهد.»

متخصصان انفورماتیک، در حال منطبق کردن نرم افزار این دستگاه خودکار با واکنش های کودکان هستند تا پزشکان بتواند نشانه های اوتیسم را در سنین بسیار پایین کودک تشخیص دهد.

ماریا مادر یک کودک اوتیست است. او می گوید: « فیلیپ به دستگاه خودکار با تمرکز نگاه کرد، رفتاری که برای او غیرمعمول است. او معمولا می دود و هرگز تمرکزش از چند ثانیه فراتر نمی رود. ولی وقتی ربات را دید، نشست و آنرا مطالعه کرد. باعث جلب توجه اش شد.»

دانشمندان تاکید می کنند که هدف این پروژه جایگزین کردن پزشک نیست بلکه کمک به او برای گردهم آوردن داده ها در مورد رفتار کودک است.

منبع :

http://persian.euronews.com/2014/01/22/robot-rene-spots-autism-faster/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


+ 2 = پنج

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll To Top