شما اینجا هستید: خانه » Prt » آموزش گام به گام PRT » آموزش گام به گام PRT – جلسه هفتم نکات کلی PRT

آموزش گام به گام PRT – جلسه هفتم نکات کلی PRT

DSC02484

 

این مطلب را به اصول کلی PRT اختصاص داده ام . یعنی به نکاتی که هنگام کار PRT باید رعایت کرد .
ابتدا توضیحی در یاره خود PRT عرض می کنم و سپس به ذکر نکات کلی می پردازم .
اصولاً PRT بیش از آنکه یک روش باشد یک سبک زندگی است . از این رو به آن روش طبیعی اطلاق می شود . پی آر تی وقتی موفق است که همه اعضای خانواده درگیر آن شوند و وارد برنامه و زندگی خانواده شود . اگر صرفاً به چند جلسه در هفته کفایت شود نتیجه کار بسیار ناچیز است .
آموزشهای پی آر تی در قالب زندگی روزمره فرد است . والدین باید یاد بگیرند که هر موقعیتی در زندگی کودکشان فرصتی است برای آموزش و اتفاقاً چون این آموزشها در قالب ساختگی و رسمی کلاس نیست ، ماندگار است و وارد زندگی فرد می‌شود . همه کارهای روزمره فرد از غذا خوردن ، حمام کردن لباس پوشیدن ، پارک رفتن و …موقعیتهایى است برای آموزش کودک .
والدین باید یک سوپروایزر دا ئمی برای فرزندشان باشند ، هرکاری را که اراده کرد انجام دهد والدین دخالت می کنند و یک موقعیت آموزشى فراهم می‌کنند . از طرف دیگر والدین و بخصوص ما در باید برای انجام بعضی کارها از فرزندشان کمک بگیرند .
از زندگی خودم مثال می زنم تا برایتان ملموس تر باشد . زمانی که پسرم کلام نداشت ، یعنی حدود ۳ تا ۴ سالگی تمایل زیادی به تنهایی داشت و اگر به حال خود رها می شد دوست داشت مدت طولانی یک بازی ساده را تکرار کند ، مثلاً د ر ا تا قش می نشست ،یک ماشین را بر عکس روی زمین می گذاشت و چرخهای ماشین را می‌چرخاند . کاری که من انجام می دادم این بود که روبروی او می نشستم و ماشین را برمی داشتم و کلمات مختلف از جمله ماشین ، چرخ ، بده ، بچر خون و غیره را با او تمرین می کردم . البته 'ناگفته نماند که این کار من اوایل او را به شدت عصبانی می‌کرد ( من در این راه کتک ها خوردم ….)، اما بعدها چاره ای جز پذیرش من مزاحم نداشت . بعد از بازی با ماشین سراغ بازی دیگری می رفت مثلا" کامپیوتر ، باز من به دنبال او راه می افتادم ، و مثلا" دستم را روی موس می‌گذاشتم و از او می خواستم کلمه موس یا بده را تکرار کند .یا هنگام کار با کامپیوتر کلمات دیگری کلمات دیگری را با او تمرین می کردم .

 

خوب اکنون به ذکر نکات کلی PRT می‌پردازم .
مواردی که هنگام کار باید رعایت شود :

 

ا- جلب توجه و نگاه کودک قبل از هر سوال یا دستوری .
۲٫ سوال یا دستور باید روشن ، واضح و قابل درک برای کودک باشد .
۳٫ سوال یا دستور متناسب با فعالیت یا بازی باشد .
۴٫ پاداش باید با نوع فعالیت تناسب داشته باشد .
۵ – تکالیف جدید باید بین تکالیف یادگرفته شده( موضوعاتی که قبلا یاد گرفته ) پخش شود .
۶ – دستور یا تکلیف دارای اجزاء متعدد باشد .
۷- به هر تلاشی که کودک برای پا سخ به سؤال یا درخواست شما انجام می دهد پاداش دهید هرچند کوچک یا ناقص باشد . مثلا برای گفتن کفش بگوید ک .
۸ – برای ورود به دنیای کودک از نوبت گیری استفاده کنید . اصل نوبت گیری مهمترین اصل از اصولی است که در بالا ذکر شد از این رو توضیحات بیشتر ی در این مورد خدمتتان عرض می کنم .در مورد نکات دیگر در نوشته‌های قبل توضیحات لازم ذکر شده .
با نوبت گیری علاوه بر ورود به دنیای فرزندتان با او وارد تعامل و بازی دو طرفه می شوید .
فقط فراموش نکنید که وقتی که نوبت شماست از زمان کوتاه شروع کنید وبه تدریج زمان را ز باد کنید . مثلاً کودک در حال بازی با ماشین است ، شما به او می گوئید " حالا نوبت منه " بار اول فقط چند ثا نیه ماشین را نگه می دارید و سریع به او برمی گردانید و می گوئید " حالا نوبت توئه " .
مسئله دیگری که در مورد نوبت گیری باید رعایت کنید این است که وقتی وارد بازی می شوید با همان بازی کودک شروع کنید . حتی اگر به نظر شما بازی بیهوده ای است . مثلاً یکی از بازیهایی که پسر من انجام می داد چرخاندن CD روی زمین بود و من هم با چرخاندن CD وارد بازی او می شدم . ولی بعد از اینکه کمی بازی جلو می رفت من می توانستم بازی را تغییر می‌دادم . یا سؤالاتی می پرسیدم که باید جواب می داد تا CD را به او بدهم ، مثلا" می پرسیدم " این چپه؟ " یا " این چه رنگ یه؟ " .

امیدوارم که توضیخات کافی بوده باشد .

۳ نظر

  1. لطفا پاسخ را به ایمیلم ارسال کنید.برای موضوع پایان نامه ام دنبال یک روش می گردم.سپاس

  2. با سلام.آموزش ریاضی را هم می توان با این روش انجام داد؟

  3. مرسی توضیحاتتون واقعا عالیه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


شش × = 24

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll To Top